دومین «مهرواره هوای نو» در 41 رشته هیأتی با توجه ویژه به بانوان برگزار میشود

نشست خبری دومین مهرواره هوای نو صبح امروز دوشنبه ٢٨ فروردینماه با حضور حجتالاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیأت و تشکلهای دینی، وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو و مدیران بخشهای مختلف مهرواره با حضور اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.
سازمان هیأت و تشکلهای دینی چرا تشکیل شد؟
به گزارش فارس، حجتالاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیأت و تشکلهای دینی در این مراسم اظهار داشت: مجموعه سازمان هیأت و تشکلهای دینی برای جایگاه حاکمیتی مرتبط با هیأت که از زندهترین بخشهای فرهنگی کشور است، تأسیس شد. هیأت نیاز دارد حاکمیت در آن تسهیلگری کند تا بهتر اثرگذار باشد.
وی افزود: یکی از روشهایی که سازمان هیأت برای این امر دارد، استفاده از مدل جشنواره است که با همفکری کارشناسان، مهرواره هوای نو تشکیل شد. ظرفیتی که جشنوارهها دارند این است که ملاکها و معیارهایی را مشخص میکنند تا جریان مخاطب کارها و اقدامات خود را ارائه کنند.
مهرواره هوای نو برای سالهای آینده باید کاملاً مردمی شود
باباخانی با اشاره به اینکه دومین دوره مهرواره هوای نو آغاز شده است، تصریح کرد: اساساً اثرگذاری یک جشنواره به استمرار آن است که برای همین بنا داریم برای دومین و سومین دوره هم این مهرواره را ادامه دهیم، اما بنا داریم این مهرواره یک جریان مردمی باشد. برای سالهای نخست به منظور حفظ و حیات این جشنواره باید حاکمیت کمک کند اما امیدواریم برای سالهای آینده این جشنواره کاملاً مردمی برگزار شود. امیدواریم این مهرواره در دوره دوم، جهتدهی بیشتری به عملکرد هیأتها داشته باشد.
رئیس سازمان هیأت و تشکلهای دینی گفت: هوای نو بنا دارد این نگاه را بشکند که هیأت فقط مراسم است، بلکه میخواهد نشان دهد که هیأت فعالیتهای بسیاری دارد. این رویکرد سه مخاطب دارد؛ اول حمایت از هیأتهای فعال که انگیزهای برای ادامه فعالیت آنان باشد. دوم فعال کردن هیأتهایی که هنوز در این عرصهها وارد نشدند و صرفاً یک مراسم هستند. سوم مردم بدانند هیأتها چه کارکردهایی دارند. هیأتها نهاد زندهای هستند که در دهه محرم ٩٠ درصد مردم مخاطب آن بودند و در باقی ایام سال ٨٧ درصد مردم اعلام کرده بودند، حداقل سالی یک بار به هیأت رفتاند.
وی در پایان سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر فرایند ورود اطلاعات و ثبتنامها در مهرواره برای جلوگیری از تبعیض خاطرنشان کرد: بخشی از مهرواره هوای نو با ثبتنام هیأتها پیش میرود و بخشی دیگر وابسته به رصد هیأتهاست که با پوشش رسانهای رقم میخورد و بعد، استفاده از فضای مجازی و شبکه هیأتها برای اطلاعرسانی فراخوان شده است.
رشتههای مهرواره هوای نو از ۳۲ رشته به ۴۱ رشته رسید
وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو نیز در این مراسم اظهار داشت: سال گذشته در دوره نخست مهرواره، حدود ۵ هزار هیأت شرکت کردند و در مجموع ٣٠ هزار اثر هیأتها توسط ١٠٠ داور بررسی و اختتامیه آن، ٢۴ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد. در حاشیه مهرواره نشستهای تخصصی با حضور هیأتهای فعال و برگزیده با مسئولان کشوری برگزار شد. سال گذشته مهرواره ٣٢ رشته داشت که امسال به ۴١ رشته رسیده است. برگزیدگان دوره اول بناست از دو ـ سه هفته آینده در رسانه ملی به صورت جدی برای الگوسازی معرفی شوند.
وی گفت: دومین دوره مهرواره هوای بناست در چهار بخش برگزار شود. کار اجرایی مهرواره دوم از یک ماه بعد از اختتامیه سال قبل آغاز شد و امسال چهار بخش شامل نهاد هیأت، ارکان هیأت، تولیدات هیأت و فراهیأت خواهیم داشت که مدیر هر بخش به ترتیب رحیم آبفروش، سیدابوالحسن حسینی، حجتالاسلام صادقی آرمان و حجتالاسلام وافی خواهند بود.
اهداف برگزاری مهرواره هوای نو با شعار «در هوای نو هیأت نفسی تازه کنیم»
ملتجی گفت: شعار دومین دوره مهرواره همان شعار سال قبل یعنی «در هوای نو هیأت نفسی تازه کنیم» خواهد بود و نماد مهرواره همان درخت زرین است.
دبیر مهرواره هوای نو با اشاره به اهداف برگزاری مهرواره هوای نو گفت: دو هدف برای برگزاری مهرواره مدنظر است؛ اول کمک به ارتقای سطح نگرش، نگاه و رویکرد هیأت و ارکان هیأت به عموم مردم به گونهای که همه ایرانیان باید مخاطب هیأت باشند؛ یعنی هیأتها باید برای عموم مردم آغوش باز کنند. دومین هدف، تلاش برای تغییر نگرش مردم به هیأت به واسطه تغییر تصویر ارائه شده رسانهها از هیأت است. به گونهای که هیأت محصور در زمان مناسبتی یا سبک سینهزنی نباشد.
مهرواره هوای نو برای همه ایران است
وی با اشاره به اینکه تا امروز ٢٠ جلسه کارشناسی برای برگزاری مهرواره برگزار کردهایم تا اهداف را تدوین کنیم و در نهایت به این دو هدف کلان رسیدیم، گفت: برای برگزاری مهرواره چهار سیاست داریم که اولی پررنگ شدن نقش و حضور بانوان در هیأت است. دومین سیاست، جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری فرمودند هیأت کانون جهاد تببین است و بنا شد این سیاست در همه بخشها دیده شود. سوم، مشارکت و تعامل با دستگاههای مختلف است. چهارمین هدف این است که مهرواره هوای نو برای همه ایران است و تلاش میکنیم امسال به همه هیأتها بپردازیم و برگزیدگان از همه شهرها باشد.
ملتجی در پایان سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مغفول بودن قرآن در محورها و موضوعات مهرواره امسال و سال قبل گفت: تنها موضوع قرآنی نیست و موضوعاتی مانند رابطه هیأت و مسجد هم مغفول است؛ زیرا هنوز نتوانستهایم به آنها بپردازیم و بنا داریم در دورههای آینده آرام آرام به سمت آنها حرکت کنیم. رویکرد بینالمللی نیز مبحثی است که بنا داریم در آینده به سمت آن برویم.
بخش تولیدات هیأت در سه محور برگزار میشود
حجتالاسلام سیدمحمد صادقی آرمان، مدیر بخش تولیدات هیأت نیز در این مراسم گفت: بخش تولیدات هیأت در سه محور برگزار میشود. محور تولیدات محتوایی هیأت، بخش اول است. در هیأت، تولیدات محتوایی و معارفی داریم که موجب رشد هیأت میشود که در دو رشته مکتوبات و سایر مکتوبات بررسی میشود. آثار نویسندگان و اهل قلم عضو هیأت یا مرتبط با هیأت در بخش مکتوبات بررسی میشود. در سایر تولیدات نیز نشریات و فصلنامهها و مقالات و پژوهشهای تولید شده توسط هیأتها مدنظر است.
وی گفت: محور دوم ما محصولات هیأتهاست. هیأتها برای خود محصولات فرهنگی و دینی دارند که این محور دارای پنج رشته است. رشته تولیدات فضاسازی محیطی شامل مثل پرچم و کتیبه یا ریسه تزیینی و سازههای فضاسازی، رشته تولیدات کاربردی هیأت مانند محصولات پوشیدنی، هدایا و ...، رشته تولیدات رسانهای مانند کلیپها، نماهنگها و تبلیغات صوتی و تصویری، رشته بازی و سرگرمی و رشته تولیدات نرمافزارها و سکوها یا همان پلتفرمها که هیأتها ایجاد کردند، از رشتههای این محور است.
صادقیآرمان، محور سوم را تولیدات برای هیأت معرفی کرد و گفت: دو محور قبلی تولیدات هیأتها برای خودشان بود، اما در این محور تولیداتی مدنظر است که نهادها و موسسات و افراد برای هیأتها دارند. رشتههای تولیدات آموزشی و پژوهشی، رشته تولیدات فضاسازی محیطی، رشته تولیدات کاربردی مانند بازی و سرگرمی، رشته تولیدات نرمافزارها و سکوهای رسانهای، رشتههای این محور سوم است.