فیلم‌ها مسیر خود را پیدا می‌کنند

شماره مطلب:
1787
سه شنبه 1400/12/3 10:43
گفت و گو با «سیدهادی محقق»؛ کارگردان فیلم «درب» از آثار چهلمین جشنواره‌ی فجر

فیلم‌ها مسیر خود را پیدا می‌کنند

فیلم سینمایی «درب» با نگاهی انسانی به طبیعت و جهان پیرامونی نگاه می‌کند و با انتخاب لوکیشن غیرمتعارف در سینمای کلیشه‌ای ایران که معمولاً فضای آپارتمانی با تمرکز به پایتخت را محور روایت قرار می‌دهند، به دنبال این است که با استفاده از طبیعت بکر ایران به فضایی متفاوت نزدیک شود. «سیدهادی محقق»؛ کارگردان فیلم سینمایی «درب» در گفت و گو با خبرنگار موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی در خصوص این فیلم صحبت کرد.

فیلم سینمایی «درب» با نگاهی انسانی به طبیعت و جهان پیرامونی نگاه می‌کند و با انتخاب لوکیشن غیرمتعارف در سینمای کلیشه‌ای ایران که معمولاً فضای آپارتمانی با تمرکز به پایتخت را محور روایت قرار می‌دهند، به دنبال این است که با استفاده از طبیعت بکر ایران به فضایی متفاوت نزدیک شود. «سیدهادی محقق»؛ کارگردان فیلم سینمایی «درب» از آثار چهلمین جشنواره‌ی فیلم فجر به دور از هرگونه هیاهو به دنبال تولید فیلم‌هایی است که به دور از زرق و برق سینما به انسان فکر می‌کند. این کارگردان در گفت و گو با خبرنگار موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی در خصوص برآورد داوری‌ها در چهلمین جشنواره‌ی فیلم فجر، گفت: وقتی فیلم را به جشنواره تحویل دادم، می‌دانستم که هر اتفاقی ممکن است برای آن بیفتد و فضای جشنواره به شکلی است که نمی‌توان از قبل پیش‌بینی کرد و من هم تصور خاصی از نتیجه‌ی داوری نداشتم. فیلم «درب» برای مخاطب ساخته شد و خوشبختانه واکنش‌های خوبی داشت و امیدوارم در آینده هم بتواند با تماشاگران ارتباط برقرار کند.

«سیدهادی محقق» در خصوص مستقل و کم هزینه بودن فیلم و ریسک پذیرفته برای بازیگری در «درب»، گفت: وقتی فیلمی را می‌سازم، واقعاً به این فکر نمی‌کنم که دنبال بازیگر خاصی باشم. تنها به ضرورت فیلم و فضای کار فکر می‌کنم. تنها فیلم را در نظر می‌گیرم و این که چه چیزی به نفع فیلم و در مسیر بهتر شدن کار کمک می‌کند. در وهله‌ی اول ما باید بتوانیم فیلم مورد نظر خود را به شکل درستی بسازیم و به مسائل پیرامونی و حواشی فکر نکنیم. فیلم‌ها مسیر خود را پیدا می‌کنند. ضرورت فیلم «درب» این بود که با دو بازیگر اصلی و آن فضا کار شود. ظاهراً فیلم «درب» ارزان‌ترین فیلم جشنواره بود ولی این ضرورت کار بود.

وی درباره‌ی تفاوت تازه‌ترین ساخته‌اش با آثار تجربی پیشین خود گفت: به نظرم «درب» از خاصیت داستان‌گویی برخوردار است و به لحاظ قصه‌گویی با آثار قبلی فرق می‌کند و در فضای متفاوتی نسبت به کارهای قبلی‌ام ساخته شده و فیلم بیشتر در فضای بیرونی است. به نظرم اگر مخاطب بدون قضاوت از ابتدا همراه فیلم باشد، او را جذب خواهد کرد.

«محقق» در خصوص لزوم ساخت فیلم در مناطق مختلف کشور، گفت: هر فیلمسازی با نگاه متفاوتی به پیرامون خود نگاه می‌کند و هر سینماگری، منطقه‌ای را برای تعریف داستان‌اش انتخاب می‌کند. دلیل انتخاب لوکیشن فیلم «درب» به دلیل شناخت و تعلق خاطری بود که من به آن جا داشتم که منابع خوبی برایم دارد. نسبت به آن منطقه که زادگاهم است، شناخت بیشتری دارم و از آن جا که طبیعت در آثارم نقش مهمی دارد، انتخاب آن فضای خاص برایم مهم بود. البته همه جای ایران زیبایی‌های خود را دارد ولی شناخت من نسبت به منطقه، دلیل انتخاب‌ام بوده است. وی ادامه داد: چند نفر را برای ایفای نقش آوردم اما چون تصویر ذهنی خودم از آن موقعیت و فضا بیشتر بود و بهتر به آن شرایط آشنا بودم، تصمیم گرفتم خودم نقش را بازی کنم، چرا که به لحاظ رفتار و هویت بیشتر می‌توانستم وضعیت را ترسیم کنم. البته شخصیت مامور اداره برق را از یک دوستی که این شغل را انجام می‌دهد، الهام گرفتم. او در فیلم های قبلی‌ام هم به عنوان مسئول اداره برق خیلی کمک کرد و مامور کارگشایی است. البته علاقه ای ندارم که دوباره بازیگری را تجربه کنم و این جا هم بنا به ضرورت بازی کردم.

«سیدهادی محقق» در پاسخ به این که کدام بخش از فیلم «درب» را شایسته‌ی تمجید میداند، به خبرنگار موسسه گفت: بخش‌های مختلف فیلم توانسته به خوبی کار کند. به نظرم فیلم «درب» در صدابرداری به دلیل این که بیشتر فیلم در سکوت می گذرد، خوب کار کرد. در صداگذاری، فیلمبرداری و اصلاح رنگ هم دوستانِ همکار خیلی خوب کار کردند و تدوین فیلم هم موفق بود. البته من به جشنواره‌ی فجر و سینمای ایران احترام می‌گذارم که آثار خوبی در آن تولید و عرضه می‌شود. من برای اولین بار فیلم «درب» را به جشنواره‌ی فجر فرستادم و دنبال این بودم که واکنش مخاطبان را داشته باشم و امیدوارم در آینده هم اتفاقات خوبی برای فیلم «درب» بیفتد.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X