«بالا بمان»، روایتی از روستاهای محروم در خوزستان

شماره مطلب:
1375
چهارشنبه 1400/09/17 10:25

«بالا بمان»، روایتی از روستاهای محروم در خوزستان

مستند «بالا بمان» به کارگردانی امیر طرفیانی درباره چهار روستا در شمال خوزستان است که دسترسی به آب، برق و جاده ندارند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، امیر طرفیانی، کارگردان مستند «بالا بمان» که در بخش کوتاه مسابقه ملی شرکت دارد، درباره موضوع این مستند گفت: این مستند روایت روستایی است که بالای ۷۰ خانوار در آن ساکن هستند و حدود ۵۰۰ نفر در آن‌ زندگی می‌کنند. این افراد روزانه باید چهار ساعت از بالای کوه بیایند پایین تا به آب دسترسی داشته باشند و زنان و دختران هم متحمل این سختی می‌شوند. مردان مشغول چوپانی هستند. این روستا که در حوالی شمال خوزستان است و آب، برق و جاده ندارند.
 

او ادامه داد: هر چه در این ۳۹ دقیقه داستان جلوتر می‌رود مخاطب بیش‌تر شگفت‌زده می‌شود. فیلمنامه این مستند را خودم نوشتم و روی آن کار کردم. تصویری که از افراد جهادی پخش می‌شود، کاملا تکراری و کلیشه‌ای است و من نمی‌خواستم هیچ تصویر کلیشه‌ای نمایش دهم. شخصیت‌هایی که از آنها تصویر گرفتیم خودشان خبر نداشتند تا فیلم واقعی باشد.
 

این مستندساز درباره فیلم قبلی خود گفت: مستند قبلی من «ستایش تا ستایش» نام داشت و درباره کرونا بود و در آن شرایط ترسناک ساخت فیلمی درباره ویروس کرونا خیلی سخت بود، اما «بالابمان» از آن مستند هم سخت‌تر بود.


این کارگردان درباره توجه مسئولان استانی به مشکلات مردم این روستاها گفت: مسیر این روستاها صعب العبور است، مسئولان به صورت میدانی شاهد وضعیت آن‌ها نیستند و این موضوع خیلی بد است.


طرفیانی درباره زندگی این روستاییان گفت: زندگی مردم این روستاها به صورت عشایری است و ییلاق، قشلاق می‌کنند اما در خانه‌های سنگی زندگی می‌کنند. این افراد اگر بخواهند چیزی بخرند تا روستای پایین می‌آیند، خرید یک ماهشان را انجام می‌دهند و برمی‌گردند و بسیار انسان‌های مهمان نوازی هستند.
 

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

منبع: سوره سینما

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X