«حاج قاسم» سر قول خود ماند

شماره مطلب:
1484
دوشنبه 1400/10/13 11:11
گفت و گو با «حامد سعادت» کارگردان مستند «امان نامه»

«حاج قاسم» سر قول خود ماند

«حامد سعادت» کارگردان مستند «امان‌نامه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی، از شرایط ویژه‌ای که «سردار سلیمانی» به اشرار منطقه جنوب شرق داده بود، در قالب مستند «امان نامه» می پردازد.

«حاج قاسم سلیمانی»؛ شخصیتی ماندگار در تاریخ است که گروه‌ها و تفکرات مختلف را جذب خود کرده است و یکی از نشانه‌های این ارادت مردمی، تجمع بزرگی است که در روز بدرقه‌ی «سردار دل‌ها» شکل گرفت.

«حامد سعادت» کارگردان مستند «امان‌نامه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی، گفت: این مستند ضمن بررسی دلایل شرارت برخی از مردمان منطقه‌ی جنوب شرق کشور، به شرایط ویژه‌ای که سردار سلیمانی به آن‌ها اختصاص می‌دهد، می‌پردازد. در طرحی به نام «احرار» که به این افراد شرور اجازه کار داده می‌شود، تا آن‌ها با دور شدن از شرارت، به سمت زندگی سالم بروند. در این طرح افراد شرور سلاح خود را تحویل می‌دهند تا در ازای آن امکان برخورداری از زمین پیدا کنند.

وی افزود: این طرح به دستور حاج قاسم سلیمانی در منطقه عملیاتی شد و باعث شد که اشرار دست از شرارت بردارند. در واقع یک کار فرهنگی برای مبارزه با اشرار منطقه بود که نتیجه‌ی خوبی داشت. در این امان‌نامه، حاج قاسم با آن افراد صحبت می‌کند و به آن‌ها فرصت دوباره می‌دهد.

کارگردان مستند «امان نامه» درباره شکل تولید این مستند کوتاه، گفت: ما یکسری تصاویر آرشیوی داشتیم و یکسری تصاویر را بازسازی زمانی کردیم. در این مستند خود اشرار راوی ماجرا هستند و ما گذشته و حال آن‌ها را در طی زمان نشان دادیم. افراد این مناطق همچنان بعد از ماجرای دهه‌ی 70 با حاج قاسم ارتباط داشتند و آن‌ها هر کاری داشتند به حاجی می‌گفتند و این ارتباط ادامه داشت. حاجی هر چند وقت به آن‌ها سر می‌زد و پیگیر کار آن‌ها بود.

وی ادامه داد: خاطرات زیادی از مردم این مناطق وجود دارد. مثلاً وقتی یکی از والدین سردار سلیمانی، از دنیا می‌رود، عدهای از اشرار آن دوران به محل زندگی حاج قاسم می‌روند و حاجی در شرایطی که شخصیت‌های مهمی در آن مراسم بودند، خیلی این افراد را تحویل می‌گیرد و حتی آن‌ها دو روز میهمان حاج قاسم بودند. حاجی همیشه سر قول خود برای طرح امان‌نامه ماند و مردم منطقه انقدر به ایشان علاقه داشتند که نام روستای تاج‌آباد را به «قاسم‌آباد» تغییر دادند.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X