«حاج نادر» فضای تازه‌ای را برای سینماگران جوان ایجاد کرد

شماره مطلب:
2000
یکشنبه 1401/02/11 12:51
گفت و گو با «حسین دارابی»؛ درباره «حاج نادر طالب زاده» در ارتباط با سینماگران جوان و راه‌اندازی جشنواره عمار

«حاج نادر» فضای تازه‌ای را برای سینماگران جوان ایجاد کرد

یکی از میراث «حاج نادر طالب زاده»، شکل‌دهی به جریان جدیدی در عرصه تولید و نمایش فیلم تحت عنوان «عمار» بود و در طی این سال‌ها، عماریون به دور از تنگناهای همیشگی سینمای حرفه‌ای ایران، صدای جدید و متفاوتی را در عرصه تصویر ایجاد کردند. «حسین دارابی» یکی از فیلمسازان جوانی است که از طریق «جشنواره مردمی فیلم عمار» خود را معرفی کرد تا بعد از ساخت فیلم‌های کوتاهی مثل «علمک»، به فیلم‌های بلند سینمایی «مصلحت» و «هناس» برسد.

یکی از میراث «حاج نادر طالب زاده»، شکل‌دهی به جریان جدیدی در عرصه تولید و نمایش فیلم تحت عنوان «عمار» بود و در طی این سال‌ها، عماریون به دور از تنگناهای همیشگی سینمای حرفه‌ای ایران، صدای جدید و متفاوتی را در عرصه تصویر ایجاد کردند. «حسین دارابی» یکی از فیلمسازان جوانی است که از طریق «جشنواره مردمی فیلم عمار» خود را معرفی کرد تا بعد از ساخت فیلم‌های کوتاهی مثل «علمک»، به فیلم‌های بلند سینمایی «مصلحت» و «هناس» برسد. این سینماگر در گفت و گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، گفت: من مدتی افتخار شاگردی ایشان را داشتم. یک دوره کلاس خصوصی برای بچه‌های منتخب جشنواره عمار برگزار شد که حاج نادر طالب‌زاده برای ما کلاس می‌گذاشت. ما تعداد کمی بودیم که حاج نادر به ما درس سینما می‌داد و این نوع فعالیت ایشان رسانه‌ای نشده بود.

«حسین دارابی» ادامه داد: در این دوره که من از نزدیک با ایشان آشنا شدم، خیلی به او علاقمند شدم. «حاج نادر»، آدم باسوادی بود و در آمریکا درس خوانده بود و هم تئوری‌ها را خوب می‌دانست و هم به لحاظ تجربیات سینمایی در حد بالایی بود. از آن دوره اطلاعات خوبی به دست آوردم و «حاج نادر» دوست داشت از بچه‌های عمار حتی بعد از پایان جشنواره هم حمایت کند.

این سینماگر جوان در پاسخ به این که برای ساخت آثارش تا چه حد از مشورت «حاج نادر طالب زاده» بهره برد، عنوان کرد: به طور کلی از نظرات حاج نادر در زمان تولید فیلم استفاده می‌کردم ولی حاج نادر فعالیت‌های سنگینی داشت و وقتش محدود بود. ایشان کارهای کوتاه من مثل «علمک» را دیده بود و این کار را دوست داشت. در برنامه تلویزیونی ثریا که رهبر معظم انقلاب هم از آن قدردانی کردند، بنده هم با ایشان در آن برنامه حضور داشتم. وی افزود: رابطه استاد و شاگردی بین حاج نادر و من تا حدی ادامه داشت و در مواردی که فرصت داشتند، از نگاه ایشان بهره می‌بردم. حاج نادر برای من کاراکتر جذابی بود.

«حسین دارابی» درباره نقش «جشنواره مردمی فیلم عمار» در شکل‌گیری نسل نو سینماگران جوان انقلابی، گفت: حاج نادر فضای تازه‌ای را برای سینماگران جوان ایجاد کرد. سینماگرانی که قبلاً شرایط نمایش فیلم‌های خود را نداشتند، امکان پیدا کردند که آثار خود را با نگاه متفاوتی نسبت به جریان رایج به نمایش دربیاورند. حاج نادر برای راه‌اندازی و استمرار جشنواره عمار خیلی تلاش کرد و برای تثبیت این جشنواره زحمت کشید و کار را به سرانجام رساند.

کارگران فیلم «مصلحت» ادامه داد: حاج نادر از جشنواره عمار و سینماگران جوان حمایت کرد و این جشنواره به مرحله‌ای رسیده که بدون حاج نادر هم می‌تواند به خوبی راهش را ادامه دهد. جشنواره عمار مسیر تازه ای برای ظهور فیلمسازان جوان فراهم کرد.

کارگردان فیلم «هناس» که به تازگی مجوز نمایش گرفته است، درباره شرایط اکران این فیلم که براساس زندگی و ترور «شهید داریوش رضایی‌نژاد» است، به خبرنگار موسسه، گفت: ما براساس بازخوردهای جشنواره فجر چند دقیقه از فیلم را برای اکران کوتاه کردیم و تدوین مجدد شد. به نظرم فیلم «هناس» می‌تواند برای مخاطبان سینمارو و همچنین مخاطبانی که کمتر به سینما می‌روند و جزو مخاطبان معمول سینما  نیستند، جذاب باشد و به نظرم می‌تواند اتفاق خوبی برای فیلم بیفتد. از طرفی این فیلم مناسب برای خانواده‌ها و به خصوص خانم‌ها است، چون در آن یک احساس زنانه وجود دارد و این می‌تواند برای خانم‌ها جذاب باشد.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X