«سینماحقیقت» نباشد، سینمای مستند به قهقهرا میرود
به گزارش ارتباطات و اطلاعرسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مرتضی پورصمدی فیلمبردار مطرح سینمای ایران درباره اهمیت جشنواره سینما حقیقت گفت: سینمای مستند، سینمایی خاص با مخاطبینی احتمالا اندک و علاقمند است. بنابراین باتوجه به مهجور بودن سینمای مستند هر رویدادی که بتواند منجر به بیشتر مطرح شدن این نوع سینما شود، اتفاق مثبتی به شمار میآید.
وی افزود: به هر ترتیب در این جشنواره شرایطی فراهم شده که بچههای مستندساز میتوانند در آن آثار خود را به نمایش بگذارند. کارهای آنها داوری و در نهایت دیده میشود. همه این موارد اتفاقهای مبارکی است. به این خاطر که اگر واقعا چنین موضوعاتی رخ ندهد، این سینما عملا در قهقرا بوده و تنها بین خود افراد دیده شده و گپ وگفتی که باید درباره آن صورت نمیگیرد. بنابراین برای مخاطب خیلی نمیتواند مفید به فایده باشد.
مدیر فیلمبرداری مستند «خط باریک قرمز» در ادامه بیان کرد: به طور کلی جشنوارهها فرصتی هستند که به وسیله آن تعداد زیادی مخاطب میتوانند با یک نوع سینمای خاص مواجه و سپس از آن طریق درگیر و علاقمند شوند. به این ترتیب فضای نقد به وجود آمده و افراد با موضوعاتی آشنا میشوند که شاید در شکل عادی در دسترس آنها نباشد.
پورصمدی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره برگزاری آنلاین یا فیزیکی جشنواره سینما حقیقت نیز توضیح داد: شخصا آمار روشنی از تعداد مخاطبان دوره گذشته جشنواره سینما حقیقت که به صورت آنلاین برگزار شد ندارم ولی به هر حال پاندمی کرونا همچنان شایع است و شرایط تغییر چندانی نکرده است. فکر میکنید در این شرایط چه کاری میتوان انجام داد؟ طبیعتا وضعیتی ایجاد شده و شرایط جشنواره را به سمت آنلاین برده است. در همین شکل هم اگر امکان تنفسی ایجاد شود تا ما بتوانیم فیلمها را ببینیم، به هر حال یک غنیمت است.
وی همچنین در ادامه صحبتهایش درباره تفاوتهای سینمای مستند و داستانی توضیح داد: باتوجه به اینکه اساسا در شیوه مستند مسائل مادی وجود ندارد، در نتیجه آنچه که انگیزه میشود تا دوستان برای دخیل شدن در مستندی برانگیخته شوند، یکی علاقمندی و شور و شوقی بوده که خود دوستان دارند و دیگری اینکه در کار مستند نوعی از جسارت، خلاقیت و بیپروایی وجود دارد که در سینمای محافظهکار داستانی هرگز وجود نداشته یا خیلی اندک است.
این فعال حوزه مستند با تاکید بر اینکه واقعا حضور افراد در پروژههای مستند با محوریت مسائل مادی نبوده و نیست، گفت: در نهایت باید بگویم بیپروایی که در آثار مستند وجود دارد، امتیاز این شیوه از کار است. علاوه بر این نیز باید بدانیم که کار کردن در جهان مستند به معنی حداقل ابزار و وسیله و حداکثر خلاقیت است.
پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار میشود.
منبع: همشهری آنلاین