اهمیت جشنواره‌ی فجر را فیلمسازان می‌دانند

شماره مطلب:
1780
دوشنبه 1400/12/2 10:46
گفت و گو با «رقیه توکلی»؛ سینماگر درباره تاثیر جشنواره‌ی فجر بر سینمای ایران

اهمیت جشنواره‌ی فجر را فیلمسازان می‌دانند

چهلمین جشنواره‌ی فیلم فجر با همه هیاهو و اتفاقات ریز و درشت به پایان رسید و مهم‌ترین مساله در این روزها، بررسی عملکرد جشنواره و شکل برپایی مهم‌ترین رویداد سینمای ایران است. مساله مهم دیگر که می‌تواند مورد تحلیل رسانه‌ای قرار گیرد، نقش جشنواره‌ی فجر در فردای سینمای کشور است. نقشی که چنان پُررنگ می‌باشد که از دوره های گذشته تا هنوز بسیاری از سینماگران را مشتاق ثبت‌نام و پیگیر انتخاب در فجر ساخته است و با وجود برخی قهرها و گلایه‌ها که این روزها از برخی سینماگران می‌خوانیم، نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که برگزاری «جشنواره‌ی فیلم فجر» حیاتی دوباره برای سینمای ایران است و حتی می‌تواند برای اکران یک فیلم تعیین‌کننده باشد.

با «رقیه توکلی»؛ سینماگری که بعد از ساخت چند فیلم کوتاه و مستند، با فیلم بلند سینمایی «مادری» در سی و پنجمین جشنواره‌ی فیلم فجر حاضر بود، درباره‌ی نقش و تاثیر جشنواره‌ی فجر بر سینمای ایران گفت و گو شد. این فیلمساز از حیث این که در یزد و دور از پایتخت به فیلمسازی مشغول می‌باشد هم فیلمسازی قابل اعتنا است و آخرین ساخته‌اش «مهران»؛ موضوعی مرتبط با دفاع‌مقدس را هم در شهر مادری‌اش کار کرد.

«رقیه توکلی» در مصاحبه با خبرنگار موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی، درباره‌ی اهمیت جشنواره‌ی فجر گفت: جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است و هر فیلمسازی تمایل دارد که فیلمش را به این جشنواره برساند و به نظرم نمایش فیلم در جشنواره‌ی فجر یکی از مهم‌ترین اتفاقات برای سینماگر است. هم جنبه‌ی تبلیغات برای فیلم دارد و هم می‌تواند موجب دیده شدن اثر شود. به نظرم اهمیت جشنواره‌ی فجر را فیلمسازان می‌دانند و امسال هم در چهلمین دوره، چند کارگردان جوان که فیلم های اول و دوم خود را ساختند، با انگیزه در جشنواره شرکت کردند.

این فیلمساز درباره‌ی وضعیت نمایش فیلم «مهران» و دلیل عدم اکران این اثر دفاع مقدسی، گفت: فیلم «مهران» سال گذشته به جشنواره فرستاده شد و مورد پذیرش قرار نگرفت و با توجه به این که سرمایه‌گذار فیلم، بنیاد فارابی بود، بعداً طی قراردادی به تلویزیون فروخته شد و مثل فیلم «یدو» از تلویزیون پخش شد. فکر نمی‌کنم حتی اگر در جشنواره فجر هم حاضر بود، اتفاقی برای فیلم می‌افتاد، همان طور که برای «یدو» که سیمرغ جشنواره‌ی فجر سال گذشته را گرفت، شرایطی برای اکران پیش نیامد.

وی افزود: فکر نمی‌کنم سرنوشت اکران فیلم ها چندان به نمایش آن در جشنواره ارتباط داشته باشد مگر در مواردی استثنایی که برای بعضی از فیلم‌های جشنواره اتفاق می‌افتد. الان باید دید که چند فیلم از آثار سال گذشته‌ی جشنواره توانستند به اکران برسند و چه شرایطی برای آن‌ها پیش آمد. البته در سال‌های اخیر به خاطر شیوع ویروس کرونا شرایط ویژه‌ای وجود دارد و نمی‌توان به شکل قطعی نظر داد. باید دید که شرایط آینده چگونه خواهد بود.

«رقیه توکلی» در پاسخ به این که چه نواقصی در برپایی جشنواره‌ی فیلم فجر نیازمند بازنگری است، گفت: به عنوان عاشق سینما که از دور ماجرا را تماشا می‌کنم، فکر می‌کنم این تغییرات پی در پی در جشنواره مناسب نیست و تجربیاتی که یک تیم و دبیر به دست می‌آورد، کنار گذاشته می‌شود و دوباره گروه برگزارکننده‌ی دیگری وارد کار می‌شود و یکسری تغییرات دیگر به وجود می‌آید، در صورتی که در همه جا دبیر جشنواره برای چند سال عهده‌دار مسئولیت می‌شود و ثابت است و با اهداف خاصی کارها پیش می‌رود.

وی افزود: به نظرم اعضای هیات انتخاب و داوری در هر جشنواره‌ای جزو ارکان مهم به حساب می‌آیند و باید در انتخاب افراد توجه شود تا آثار باکیفیتی وارد جشنواره شوند. در این دوره قبل از برگزاری هم حاشیه‌هایی به وجود آمد و ادامه پیدا کرد. هر سال ضعف‌ها و حواشی برای ترکیب هیات انتخاب و داوری پیش می‌آید. باید دبیر و دبیرخانه‌ی ثابتی مثل همه جشنواره‌های دنیا وجود داشته باشد. البته به شخصه مدافع حذف بخش مجزای بین‌الملل جشنواره هستم و به نطرم بودجه‌ی جشنواره‌ی بین‌الملل فجر می‌تواند به فیلمسازها تعلق پیدا کند.

«رقیه توکلی» در باره‌ی چرایی برخی حواشی و اتفاقاتی که از پیش تا پس از جشنواره، فضای رسانه‌ای را مشغول می‌کند، عنوان کرد: بعضی‌ها با ایجاد حاشیه دنبال دیده شدن هستند ولی من این طور نیستم و زمانی هم که در جشنواره حاضر بودم هیچ اعتراض و حاشیه‌ای انجام ندادم چون علاقه‌ای به حاشیه ندارم. بعضی‌ها بلد هستند که چگونه از حاشیه به نفع خود و فیلم‌شان استفاده کنند، اما من راه شرافتمندانه را می‌پسندم.

این سینماگر در پاسخ به این که با توجه به این دارای خانواده و فرزند می باشد، چگونه به حرفه‌ی دشوار فیلمسازی می‌پردازد، عنوان کرد: وقتی سینما را انتخاب می کنیم، باید با مشکلات و سختی‌هایش هم کنار بیاییم. البته من همه‌ی فیلم‌هایم را در یزد که شهر خودم هست، ساختم و از این نظر راحت‌تر هستم. من در تهران، لیسانس و فوق لیسانس گرفتم و همه‌ی همکلاسی‌هایم که اهل شهرستان بودند، در تهران ماندند ولی من ترجیح دادم که در شهر خودم زندگی کنم و فیلم بسازم و تلاش کنم با وجود داشتن خانواده بتوانم کار کنم. 17 سال است که در یزد فیلم کوتاه و مستند و بلند سینمایی می‌سازم و فکر می‌کنم می‌توان در فضا و موقعیت آشنا فیلم بهتری ساخت و من هنوز از این فضا سیراب نشدم. طرح جدیدی برای ساخت فیلم دارم و به دنبال فرصتی برای تولید هستم.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X