اگر به شهدا پرداخته شود، می‌تواند به ما در زندگی کمک کند

شماره مطلب:
2986
دوشنبه 1400/06/15 12:44
گفت‌و‌گو با «محمدرضا حسین‌پور»؛ تهیه کننده و کارگردان مستند «جهاد اکبر»

اگر به شهدا پرداخته شود، می‌تواند به ما در زندگی کمک کند

مستند «جهاد اکبر»؛ روایتی از زندگی سردار شهید «علی‌اکبر شجاعیان» و تولید موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی است. «محمدرضا حسین‌پور»، تهیه‌کننده و کارگردان این اثر در این خصوص با خبرنگار موسسه، به گفت‌و‌گو پرداخت.

رجوع به الگوی رفتاری شهدا در روزگاری که حوادث و رخدادهای نامطلوب، بشریت را احاطه کرده است، یکی از مهم‌ترین کلیدهای عبور از بحران‌های زندگی است. «محمدرضا حسین‌پور» با این نگاه به سراغ یکی از شخصیت‌های ارزنده‌ی استان مازندران رفت که لباس رزمندگی‌اش در مسیر شهادت خونین شد. مستند «جهاد اکبر»؛ روایتی از زندگی سردار شهید «علی‌اکبر شجاعیان» و تولید موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی است. «محمدرضا حسین‌پور»، تهیه‌کننده و کارگردان این اثر در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسسه، گفت: شهید «علی‌اکبر شجاعیان» از هر جهت شخصیت قابل توجهی برای ساخت مستند بود، چرا که هم دانشجوی پزشکی بود و هم خانواده‌ای پولدار داشت و می‌توانست طور دیگری زندگی کند ولی با وجود همه‌ی امکاناتی که داشت به جبهه رفت. او می‌توانست اصلا این راه را طی نکند. ولی به جبهه رفت و آن جا هم خوب کار کرد و به خیلی ها کمک هم کرد. این شهید همه‌ی زندگی‌اش را در این راه گذاشت.

وی ادامه داد: شهید «علی‌اکبر شجاعیان»، فرمانده‌ی گردان یا رسول (صلّی‌اللّه‌علیه و‌آله و‌سلّم) از لشگر ۲۵ کربلا» بود که عملیات مختلفی انجام دادند. به همین خاطر در مازندران، ارادت ویژه‌ای از طرف مردم به این شهید وجود دارد و به مزار ایشان می‌روند. کارگردان مستند «جهاد اکبر» درباره‌ی منابع اطلاعاتی جهت پرداخت به زندگی این شهید، توضیح داد: جدا از شناختی که از منطقه درباره‌ی این شهید داشتم، کتابی هم درباره‌ی زندگی ایشان به نام «این عشق الهی است» منتشر شده است که به من در ساخت مستند «جهاد اکبر» کمک کرد و از افرادی که در این کتاب درباره‌ی شهید گفتند، کمک گرفتیم.

«محمدرضا حسین‌پور» در ادامه افزود: ما شهدای ارزنده‌ای در سراسر کشور داریم که برخی‌ها خیلی شناخته شده نیستند و اگر به شهدا پرداخته شود، می‌تواند به ما در زندگی کمک کند. انشاء‌الله با مدیریت موسسه‌ی اندیشه‌ی شهید آوینی صحبت‌هایی شده است که بتوانیم مستندهایی درباره‌ی شخصیت و زندگی شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی داشته باشیم که شاید در مناطقی باشند که تاکنون امکان رسانه‌ای‌شدن نام‌شان وجود نداشته است.

کارگردان مستند «جهاد اکبر» در پایان گفت‌و‌گو به نکته‌ی جالبی در خصوص تیم تولید این اثر اشاره کرد و گفت: ما برای ساخت این مستند، از افرادی استفاده کردیم که همگی زیر 18 سال بودند. بچه‌هایی که خودم به آن ها آموزش فیلمبرداری و تدوین و موارد فنی دادم و 4 سال با هم کار کردیم و در همه‌ی پروژه‌ها با هم هستیم و خوشبختانه نتیجه‌ی کار آن‌ها هم مورد پسند قرار گرفت و امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد.

img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X