باید به سمت ذائقه سازی برویم

شماره مطلب:
1953
دوشنبه 1401/02/5 11:09
گفت و گو با «کمیل سوهانی» تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «کهکشان»

باید به سمت ذائقه سازی برویم

چندی است مسابقه «کهکشان» از شبکه‌ی پنج سیما با اجرای «نیما فلاح» پخش می‌شود. برای آشنایی با این مسابقه و گفت‌و‌گو پیرامون وضعیت تولید برنامه‌های مسابقه‌محور به سراغ «کمیل سوهانی»؛ تهیه‌کننده جوان این برنامه رفتیم. در ادامه، گفت و گوی خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی با تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «کهکشان» می آید.

برنامه‌های مسابقه‌محور تلویزیون از سالیان بسیار دور در قاب تلویزیون بیننده داشته است. قدیمی‌ها، «مسابقه هفته» با اجرای مرحوم نوذری را به یاد دارند و بعدها چند مسابقه میدانی از تلویزیون پخش شد و در دهه‌ی اخیر، پای سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته شده برای اجرای مسابقات به تلویزیون باز شد، با این همه مسابقه‌ای تراز برای ایران کشف نگردید.

 

چندی است مسابقه «کهکشان» از شبکه‌ی پنج سیما با اجرای «نیما فلاح» پخش می‌شود. برای آشنایی با این مسابقه و گفت‌و‌گو پیرامون وضعیت تولید برنامه‌های مسابقه‌محور به سراغ «کمیل سوهانی»؛ تهیه‌کننده جوان این برنامه رفتیم که در کارنامه‌اش، ساخت مستند هم وجود دارد. تهیه‌کننده «کهکشان» در گفت و گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی درباره تفاوت این مسابقه با مسابقات دیگر و شیوه طراحی صورت یافته، گفت: سعی کردیم در این مسابقه نسبت به دیگر مسابقات روتین تلویزیونی یکسری نوآوری‌هایی داشته باشیم. 10، 15 سالی است که مسابقات طراحی شده برای صدا و سیما، معمولاً استیج محور و مجری محور شده است. یعنی یک مجری در یک استیج قرار می‌گیرد و یکسری سوالات از شرکت کننده‌ها می‌پرسد. عملاً رقابت در این نوع مسابقات فقط شامل پرسش و پاسخ می‌باشد و معمولاً سوالات چهارگزینه‌ای است. در صورتی که در دهه‌ی 70 مسابقات خیلی خوبی در تلویزیون داشتیم که مسابقات میدانی بود؛ مثل مسابقه راز سیب و مسابقه سیمرغ.

«کمیل سوهانی» درباره تفاوت مسابقات استیج محور با مسابقات حرکتی نزد مخاطبان، گفت: در این مسابقات با توجه به این که مسابقه به شکل میدانی طراحی شده، هیجان بالایی برای شرکت‌کنندگان و مخاطبان دارد. ما در مسابقه تعاملی «کهکشان» بازگشتی به مسابقات میدانی کردیم که دیگر مسابقه متکی به مجری نیست. در این راستا از مرزهای دانش ارتباطات و فناوری‌های نوین ارتباطی استفاده کنیم و یک آشنایی و ارتباط میان مخاطب و شرکت‌کننده با جهان متاورس ایجاد کنیم.

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «کهکشان» درباره گرایش مخاطبان به اَشکال متفاوت طراحی و اجرای مسابقات تلویزیونی به خبرنگار موسسه، گفت: وقتی یک نوع مسابقه در طول مدت زمان نسبتاً زیاد و به طور مداوم اجرا می‌شود، ذائقه مخاطب به آن نوع مسابقه گرایش پیدا کرده و شکل می‌گیرد. اگر بخواهیم کار متفاوتی انجام دهیم، باید به سمت ذائقه سازی برویم، یعنی در قدم‌های اول تولید کار جدید دشوار است، چون آن نوع مسابقات فرصت ذائقه‌سازی داشتند و ما هم به عنوان یک مسابقه متفاوت باید صبر کنیم و باید این فرصت برای این نوع مسابقات ایجاد شود که مخاطب را به سمت خود دعوت کنند.

وی افزود: به نظرم هر چه از فضای ایستا دور شویم و شرکت‌کنندگان را به حرکت درآوریم و وارد میدان شوند، جذابیت بیشتری دارد. گروه کارگردانی و اجرای این نوع کارها باید این مهارت را به دست بیاورند که چطور هیجان صحنه را به مخاطب داخل خانه منتقل کند. گاهی شیوه کارگردانی و تولید کار به گونه‌ای است که هیجان صحنه منتقل نمی‌شود.

«کمیل سوهانی» در پاسخ به این که به چه نحوی از میزان رضایت مخاطبان آگاهی دارد، گفت: ما براساس رصدی که کردیم در سایت تلوبیون بعد از برنامه‌های «عصر جدید» و «دورهمی»، بین رتبه سوم تا پنجم جدول مسابقات تلویزیونی در 13 روز اول سال در نوسان بودیم. 15، 16 مسابقه تلویزیون برخلاف مسابقه «کهکشان»، فصل‌های سوم به بالا هستند و ما فرصت بهتری برای فصل‌های بعدی خواهیم داشت.

این تهیه‌کننده در خصوص احتمال تولید فصل‌های آینده، گفت: ما برای تولید فصل‌های آینده آمادگی داریم ولی تابع نظر سازمان صدا و سیما هستیم. هر فصل 52 قسمت است. ما فعلاً برای فصل یک قرارداد داریم تا ببینیم بعدها چه اتفاقی می‌افتد. قطعاً اگر مسابقه ادامه پیدا کند، برای هر فصل با توجه به نقاط قوت و ضعف و بازخوردها سعی می‌کنیم مسابقه را ارتقا دهیم.  

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X