برگزاری آنلاین جشنواره‌ها به عدالت نمایشی منجر می‌شود

شماره مطلب:
1293
یکشنبه 1400/09/7 02:50
علی‌محمد ذوالفقاری:

برگزاری آنلاین جشنواره‌ها به عدالت نمایشی منجر می‌شود

کارگردان مستند «گزارش رمادی» تاکید کرد در جشنواره‌ آنلاین «سینماحقیقت» شاهد عدالت نمایشی هستیم.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، علی‌محمد ذوالفقاری کارگردان درباره‌ اهمیت جشنواره‌ «سینماحقیقت» گفت: جشنواره‌ «سینماحقیقت» جشن فیلمسازان مستند است و نزد مستندسازان و میان جشنواره‌های مشابهی که در ایران و جهان برگزار می‌شود از تمایز، جدّیت و جایگاه شناخته‌شده‌ای برخوردار است به همین دلیل هم هر سال و در روزهای برگزاری جشنواره، شاهد گرما و هیجانی میان همکاران‌مان و جریان مستندسازی هستیم پس مغتنم است که همواره آن را حفظ و از فرارسیدن و برگزاری‌اش استقبال کنیم.

او درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» افزود: برخط ‌بودن یا اصطلاحا آنلاین‌بودن جشنواره «سینماحقیقت» مانند هر اتفاق دیگری آورده‌های مثبت و منفی داشته است؛ از طرفی نوعی عدالت رسانه‌ای را در برگزاری جشنواره‌های آنلاین شاهد هستیم یعنی برای افرادی که در شهر و استان‌های دور از مرکز زندگی می‌کنند نوعی دسترسی برابر و عادلانه‌ ایجاد می‌کند اما در عین حال دیگر تجربه‌ با هم فیلم ‌دیدن یا دیدارهای چشم در چشم و حضوری را که بعضا هم سالی یک ‌بار و آن‌هم در خلال جشنواره رخ می‌دهد، از ما می‌گیرد.

کارگردان «گزارش رمادی» تاکید کرد: به‌طور کلی جشنواره‌ آنلاین ضرورتی است که به دلیل وضعیت و شرایط موجود پیش آمده و تا برطرف شدن کامل خطر و بحران کرونا یکی از بهترین گزینه‌ها است. به نظر می‌رسد حتی اگر شرایط سلبی و تحمیلی موجود کرونا هم روزی برطرف شود، باید کنار جشنواره‌ حضوری باقی بماند تا مخاطبان بیشتری را از سراسر کشور و دنیا با خود و در کنار خود داشته باشد.

این مستندساز درباره علت حضور در جشنواره‌ «سینماحقیقت» عنوان کرد: در جشنواره‌ «سینماحقیقت» مانند هر همایش، بازار یا اتفاق جمعی دیگری شاهد دیدن و شنیدن تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و نتایج تازه در حوزه فیلمسازی هستیم. در این جشنواره نتیجه‌ زحمات یک ‌ساله‌ دوستان و همکاران‌مان را می‌بینم، نمایشگاهی از دستاوردهای خلاقانه که در قالب‌ها و روایت‌های گوناگون عرضه می‌شوند و در عین حال جنبه‌هایی از فرم، تکنیک و تکنولوژی‌های تازه را هم ارایه می‌دهند؛ این‌ چیزها مغتنم‌اند و از این منظر برای من تازگی دارند.

ذوالفقاری در پایان درباره ضرورت تحول در مستندهای گزارشی مطرح کرد: تحول فرآیندی تدریجی، گسترده و در روزگار ما اتفاقی جمعی است و دیگر کم‌تر شاهد نمود و خلق مثلا یک‌باره‌ و آنی یک فرم یا قالب روایتی تازه خواهیم بود، تغییرات اغلب به صورت طیفی و تدریجی رخ می‌دهند، فیلمسازان از هم و بر هم تاثیر می‌گیرند و می‌گذارند و ما بیشتر شاهد ترکیب‌های خلاقانه هستیم تا فرضا نتایج نو و متمایز به همین دلیل هم تحول در مستندهای گزارشی بسیار ضروری اما به عنوان یکی از ارزان‌ترین و رایج‌‌ترین گونه‌ مستند نیازمند مرور زمان و هم‌زمان صرف جدیت، همکاری و تجربه‌کردن‌های تازه و جمعی است.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از 18 تا 25 آذرماه برگزار می‌شود.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X