جشنواره «سینما حقیقت» روند رو به رشدی را طی کرده است

شماره مطلب:
1196
سه شنبه 1400/08/25 08:15
گفت و گو با «ساسان فلاح ‌فر»؛ کارگردان آثار مستند

جشنواره «سینما حقیقت» روند رو به رشدی را طی کرده است

«ساسان فلاح ‌فر» چند سالی است که با آثاری در حوزه مقاومت در جشنواره مستند «سینما حقیقت» حاضر می‌شود و در دوره پیش این رویداد سالیانه موفق شد با مستند «چشم ایرانی»؛ «جایزه‌ ویژه سرباز وطن» (یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) را همراه با «حسن قائدی»؛ شخصیت فیلم دریافت کند. به این بهانه، سایت خبری موسسه اندیشه شهید آوینی با این روحانی سینماگر که این شب‌ها، مستند تلویزیونی «داستان آسمان» را با موضوع «پیشرفت‌های نیروی هوافضای سپاه» روی آنتن دارد، گفت و گوی اختصاصی انجام داد.

«ساسان فلاح ‌فر» چند سالی است که با آثاری در حوزه مقاومت در جشنواره مستند «سینما حقیقت» حاضر می‌شود و در دوره پیش این رویداد سالیانه موفق شد با مستند «چشم ایرانی»؛ «جایزه‌ ویژه سرباز وطن» (یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) را همراه با «حسن قائدی»؛ شخصیت فیلم دریافت کند. این روحانی سینماگر که این شب‌ها، مستند تلویزیونی «داستان آسمان» را با موضوع «پیشرفت‌های نیروی هوافضای سپاه» روی آنتن دارد، در خصوص تازه‌ترین اثرش به «سایت خبری موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی» گفت: امسال با مستند «ساشا» در پانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» ثبت‌نام کردم. این مستند درباره رزمنده‌ای از لشکر فاطمیون است که مجروح می‌شود. اسم دوم و به قول خودشان اسم جهادی این جوان دهه هفتادی، «ساشا» است که این اسم هم دلیل دارد و بهتر است که مخاطبان با دیدن مستند، به ماجرا پی ببرند. مستند «ساشا» با نگاهی پرتره به سراغ این جانباز رفته است. من با این شخص زندگی کردم و البته جوانب مختلفی از مستند پرتره را هم در نظر گرفتم تا به نوع نگاه و زندگی این شخصیت برسم.

این مستندساز درباره اهمیت برگزاری جشنواره مستند «سینما حقیقت»، گفت: جشنواره «سینما حقیقت»، ویترین سینمای مستند و مهم‌ترین رویداد مستندِ ایران است. برگزاری سالیانه این جشنواره به شدت اهمیت دارد. من 3 دوره با فیلم‌هایم در جشنواره حاضر بودم و در دوره‌های دیگری هم تماشاگر فیلم‌ها بود. آثاری که برای این جشنواره در بخش بین‌الملل انتخاب می‌شود و نمایش مستندهای ایرانی و کنار هم قرار گرفتن آدم‌های حرفه‌ای به ارتقای فیلمسازی و انتقال تجربیات کمک زیادی می‌کند که نشان‌دهنده اهمیت این جشنواره است.

«فلاح‌فر» درباره بخش «جایزه شهید آوینی» گفت: جشنواره «سینما حقیقت» بخش‌های خوبی دارد که باعث ارتقای سطح مستندسازی خودِ من شد. جایزه شهید آوینی هم با توجه به این که حتی قبل از شکل فعلی این جشنواره وجود داشت، بخش بسیار با اهمیتی است و فرصت خوبی برای نمایش آثار مربوط به انقلاب و دفاع مقدس می‌باشد که لازم است بیشتر به این بخش توجه شود و همانطور که به بخش‌های دیگر اهمیت داده می‌شود، به بخش «شهید آوینی» هم نگاه ویژه‌ای شود. این مستندساز ادامه داد: به نظرم، در بخش جایزه شهید آوینی هم می‌توان مثل بخش ملّی، جوایزی را به شکل تخصصی به شاخه‌های مختلف اختصاص داد. البته مستندساز بیشتر به خاطر دغدغه‌اش فیلم می‌سازد و جوایز در درجه بعدی قرار می‌گیرند.

کارگردان «نبرد پالمیرا» درباره روند برگزاری ادوار جشنواره مستند «سینما حقیقت» گفت: این جشنواره، روند رو به رشدی را طی کرده که قابل ارزش است. در حالی که جشنواره‌ی با قدمتی مثل جشنواره فجر هنوز به ثبات نرسیده است! به نظرم اگر به این نسبت بررسی کنیم، «سینما حقیقت» جلوتر از «جشنواره فجر» است. جشنواره «سینما حقیقت» رو به جلو حرکت می کند و امیدوارم امسال هم پیشرفت بیشتری نشان دهد.

«ساسان فلاح فر» در خصوص برگزاری آنلاین جشنواره، «سینماحقیقت» به خبرنگار «سایت موسسه اندیشه شهید آوینی» گفت: به نظرم در سال گذشته که جشنواره به شکل آنلاین برگزار شد، به تعداد مخاطبان این جشنواره اضافه شد، چون خیلی‌ها نمی‌توانند به شکل فیزیکی به جشنواره بیایند. مستندساز برای دیده شدن اثرش، فیلم می‌سازد. سال گذشته برای مستند «چشم ایرانی»، مخاطبانی از شهرهای خیلی دور و شهرهای مرزی به من پیام دادند و فیلم را از طریق فضای مجازی جشنواره دیده بودند. به نظرم این جسارت دبیر جشنواره «سینما حقیقت» بود که به شکل آنلاین فیلم‌ها را نشان داد و کارنامه خوبی هم به جا ماند. پیشنهاد من برای دوره‌های آینده این است که اگر انشاء‌الله ماجرای کرونا برطرف شد، باز هم جشنواره هم به‌صورت فیزیکی و هم به‌صورت آنلاین برگزار شود، البته باید حقوق مستندسازان هم حفظ شود تا فیلم‌ها به شکل غیرمجاز منتشر نشوند.

این مستندساز درباره تولید «داستان آسمان» از مجموعه فیلم‌های مستند «به شهادت تاریخ»، گفت: در قسمت اول این مستند دو قسمتی به ماجرای حمله موشکی به پایگاه «عین‌الاسد» پرداختیم که یکی از مهم‌ترین اقدامات هوافضای سپاه بوده است. من در این مستند از چگونگی شکل‌گیری نیروی هوایی در جهان شروع می‌کنم و بعد به موضوع موشک می‌رسم. بعد هم وارد ایران و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌شویم و قدرت موشکی ایران را نشان می‌دهیم. مهمترین شخصیتی که در این مستند پرداخته می‌شود، «شهید حسن طهرانی مقدم» است و مصاحبه‌هایی از ایشان داریم. ما در این مستند به شکلی قصه‌گو سعی کردیم که اقدامات هوافضای سپاه را نشان دهیم.

«ساسان فلاح فر» در پاسخ به این که چگونه به ترکیبی از روحانیت و فیلمسازی رسیده است، گفت: نمی‌توان این بخش‌ها را تفکیک کرد. من سعی کردم در فرم و محتوای فیلمسازی به شکل حرفه‌ای کار کنم و بسیاری از بزرگانی که آثارم را دیدند، این قضیه را تائید کردند. البته حرفه‌ای شدن در هنر، مسیر طولانی می‌طلبد ولی من پله به پله با سختی‌های بسیار به این نقطه رسیدم و هنوز در حال تلاش هستم که هر روزم بهتر از دیروز باشد. به نظرم هر کسی که در سینما کار می‌کند، ایدئولوژی دارد و کارنامه من هم نشان می‌دهد که تمرکز به آثار مقاومت از اعتقاد من می‌آید و سعی کردم به شکل حرفه‌ای این مسیر را طی کنم.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X