جملات «شهید آوینی» با نظارت «استاد مسعود نجابتی» به شکل پوستر درآمد

شماره مطلب:
1905
سه شنبه 1401/01/23 02:59
گفت و گو با «سید مسعود شجاعی طباطبایی» درباره برگزاری برنامه‌های «هفته هنر انقلاب»

جملات «شهید آوینی» با نظارت «استاد مسعود نجابتی» به شکل پوستر درآمد

پاسداشت هنر متعهد انقلابی برگزار می‌شود. امسال نیز برنامه‌های مختلفی در سطح کشور در حال برگزاری است. امسال «سید مسعود شجاعی طباطبایی» با فعالیت مستمر در زمینه هنرهای تجسمی و به خصوص کاریکاتور و برپایی نمایشگاه‌های متعدد ضدصهیونیستی با حکم صادره از سوی معاون امور هنری وزارت ارشاد، به عنوان «دبیر هفته هنر انقلاب» در حال فعالیت است. این هنرمند شناخته شده در گفت و گو با خبرنگار موسسه اندیشه شهید آوینی، پیرامون برنامه‌های امسال «هفته هنر انقلاب» گفت.

«سید مسعود شجاعی طباطبایی» در گفت و گو با خبرنگار موسسه اندیشه شهید آوینی، پیرامون برنامه‌های امسال «هفته هنر انقلاب» گفت: نمایشگاه اول ما در زمینه هنر گرافیک است که 30 اثر از 30 هنرمند مطرح این حوزه را در هفته انقلاب به نمایش می‌گذاریم. این آثار در گالری عالی حوزه هنری هر روز برای بازدید مخاطبان آماده است و همچنین علاقه‌مندان می‌توانند این آثار را از طریق سایت مجله تجسمی به صورت غیرحضوری و مجازی با کیفیت بالا در بخش گرافیک گالری مشاهده کنند. عنوان این گالری «پوسترهای هفته هنر انقلاب سال 1401» است و برگرفته از نوشته‌ها و بیانات «شهید آوینی» است و به تازگی با نظارت «استاد مسعود نجابتی» تولید شده است. یک متن یا عبارتی انتخاب شده و براساس آن مطلب، پوسترها تولید شده و کار فاخری است. این آثار در موزه دفاع مقدس هم به نمایش درمی آید.

دبیر هفته هنر انقلاب درباره نمایش این آثار در استان‌ها، عنوان کرد: من همه تلاش خود را برای هم‌افزایی انجام دادم و خوشبختانه تعامل خوبی میان وزارت ارشاد و حوزه هنری و روایت فتح و زیباسازی شهرداری تهران شکل گرفت. اتفاق خوبی که افتاد این بود که همزمان با تهران این پوسترها در 30 مرکز استان به نمایش درمی آید. 900 اثر با کیفیت خوب چاپ کردیم و برای مراکز استان‌ها فرستادیم. در عین حال برای اولین بار سردیس شهید آوینی که اثر «استاد قدرت‌الله معماریان» است، در همان قالب و اندازه تکثیر شد و برای نصب به 30 مرکز استان داده شد.

«سید مسعود شجاعی طباطبایی» در خصوص برگزاری نمایشگاه عکس «سید ابراهیم اصغرزاده» گفت: ایشان هنرمندی بود که بیشتر در سینما شناخته شد ولی ما عکس‌هایی از او در دوران نوجوانی که در جبهه حضور داشت را برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفتیم. اتفاق جالبی که در مورد ایشان کمتر دیده شد، این بود که ایشان در یک عملیات یک حلقه عکس 36 تایی می‌گیرند و بعد ترکش می‌خورند و زخمی می‌شوند. آن عکس‌ها قبلاً فقط یک بار در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمده بود و در این هفته به همراه عکس‌هایی از نوجوانی ایشان در جبهه به نمایش درمی‌آید.

وی ادامه داد: ما برای «هفته هنر انقلاب»، مجموعه عکس‌های «میشل ستبون»؛ عکاس فرانسوی را هم انتخاب کردیم. ایشان اولین عکاسی بود که حضور امام خمینی را از نوفل لوشاتو به جهان با عکس‌هایش مخابره کرد و بعد هم با امام به ایران آمد و در روزهای اول انقلاب، عکس‌های خیلی خوبی گرفت که بعداً آثارش توسط انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به صورت کتاب منتشر شد. ما این عکس‌ها را در اندازه‌های بزرگ به نمایش گذاشتیم و افرادی که از نزدیک آثار را می‌بینند از لذت بصری بهره‌مند می‌شوند.

«سیدمسعود شجاعی طباطبایی» در ادامه به خبرنگار موسسه گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در هفته هنر انقلاب در نظر گرفتیم، نمایش 20 اثر از گنجینه حوزه هنری به اضافه کارهای متاخری است که مثلاً برای شهید سلیمانی؛ سردار دل‌ها داشتیم. این آثار نقاشی با موضوع هنر انقلاب می تواند پیوندی میان نسل پیشکسوت و جوان باشد و در گالری شماره 2 حوزه هنری به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این ها، 65 پوستر از 65 هنرمند حوزه انقلاب انتخاب شد که در ابعاد بزرگ آماده شده و این آثار به انتخاب هنرمندان حوزه تجسمی به نمایش درآمد. مثلاً در حوزه مجسمه، 6 اثر از هنرمندان آماده شده و با عکس و مشخصات اثر و هنرمند به نمایش درآمد. در فرهنگسرای نیاوران هم نمایشگاهی از 54 پوستر که در سال های اول انقلاب تولید شد، به نمایش درمی آید. این هنرمند فعال حوزه تجسمی درباره چگونگی نمایش آثار در فضای شهری، گفت: ما با زیباسازی شهرداری تهران به توافق رسیدیم و یک بخشی از این آثار در فضای شهری تهران به نمایش درآمد.

«شجاعی طباطبایی» در این گفت و گو برای اولین بار از برپایی نمایشگاهی به مناسبت روز قدس خبر داد و به خبرنگار موسسه، گفت: سومین دوره جشنواره بین المللی کاریکاتور روز جهانی قدس را برگزار می‌کنیم و فراخوانش به زودی رسانه‌ای می شود. این رویداد حول 2 محور دولت‌های سازشکار یا خیانتکار که با وجود این که مردمشان راضی نیستند با دولت صهیونیستی ارتباط دارند و نیز موضوع دیگر درباره «روز نکبت» است؛ روزی که رژیم جعلی صهیونیستی تاسیس شد و این روز در میان اعراب روز خاصی است و ما احساس کردیم برای این روز بهتر است کاری انجام دهیم و به نظرم این رویداد بین‌المللی می‌تواند اتفاق خوبی را رقم بزند. این رویداد به جز فضای مجازی، در 3 مرکز نمایشگاهی برای بازدید مخاطبان در نظر گرفته شده است و مراسم آن هم در حوزه هنری برگزار می‌شود.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X