حدادعادل: انعکاس شعر دفاع مقدس ضروری است

شماره مطلب:
2769
چهارشنبه 1401/08/11 03:18

حدادعادل: انعکاس شعر دفاع مقدس ضروری است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید براینکه جنگ کنونی، جنگ ادراکی است و دشمن به‌دنبال تصرف ذهن‌ها است، درخصوص کنگره شعر دفاع مقدس و اهمیت آن گفت: باید در زمینه انعکاس شعر دفاع مقدس در فضای مجازی فعالیت جدی صورت گیرد و این فضا بستر شاعران برای روشنگری باشد.

سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان تاریخ و ادبیات دفاع مقدس، حجت‌الاسلام «محمدحسین انصاری‌نژاد» دبیر علمی بیست‌وچهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس، «محمدقاسم فروغی‌جهرمی» دبیر علمی جایزه کتاب سال دفاع مقدس و «سید رضا میربابا» دبیر اجرایی کنگره با «غلامعلی حدادعادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی دیدار کردند.

حدادعادل: انعکاس شعر دفاع مقدس ضروری است

حداد عادل در این نشست به گسترش نگارش خاطرات جنگ توسط رزمندگان دوران دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه حمید حسام و گلعلی بابایی در این زمینه از پیشتازان هستند، گفت: اخیراً کتابی از خلبانی به دستم رسید که متولد انزلی بود و دوره خلبانی را در آمریکا آموزش دیده بود و در عملیاتی به اسارت نیروهای بعثی صدام در آمده بود که خاطرات بسیار جذاب و درس‌آموز ذکر کرده بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواستار تعامل بیشتر سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد و درخصوص ویرایش و اهمیت آن در ادبیات دفاع مقدس گفت: این روزها کتاب ویرایش نشده مربوط به ناشران نامعتبر است چون هر ناشر معتبری در دستگاه خودش حتماً ویراستار دارد چراکه یک‌سری کارها را نباید از نویسنده توقع داشت و شاید کمتر نویسنده‌ای آن را بلد باشد چراکه تخصص ویراستار است.

وی به اهمیت کار ویراستاری در تولید کتاب پرداخت و ویراستار را حلقه واسط بین نویسنده و ناشر دانست و تاکید کرد: به اندازه تعداد کتاب‌هایی که در سال منتشر می‌شود باید ویراستار استخدام شود. شخصاً سال 1351 ویراستار بودم و اولین تجربه ویراستاری را در انتشارات فرانکلین انجام دادم که زمینه موجب دوستی و همکار بنده با مرحوم محمدرضا حکیمی شد.

حدادعادل به اهمیت چرخه توزیع و مطالعه کتاب پرداخت و با طرح این پرسش که به اندازه‌ی که کتاب چاپ می‌شود آیا توزیع و مطالعه صورت می‌‎گیرد، گفت: گفته می‌شود یک کتاب 140 بار چاپ شده است، این خیلی خوب است ولی توزیع آن چگونه است، چقدر مطالعه می‎شود؟ اخیراً من به فرودگان مهرآباد رفتم و منتظر یک مسافر بودم که دیدم فروشگاه‌های کتاب، ‌کتاب‎های عوام پسند و رنگ و روغنی و سطحی را عرضه می‌کنند و متاسفم شدم که چگونه امکانات کشور هدر می‎رود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید براینکه کار جریان فرهنگی انقلاب در زمینه تولید کتاب دفاع مقدس را موفق می‌دانم، افزود: قطعاً در زمینه کمیت و کیفیت طی 34 سالی که از پایان جنگ گذشته است مجموعه‌ی عظیمی در زبان و ادبیات فارسی ایجاد شده است. هرکسی بخواهد تاریخ ادبیات ایران را بنویسند، مجموعه چند ده هزار جلدی کتاب‌های دفاع مقدس در زمینه شعر، ادبیات، خاطره، گزارش و تحلیل را نمی‎‎‎تواند نادیده بگیرد و این یک واقعیت است. سال 1369 قصد داشتیم برای دوره راهنمایی کتاب بنویسیم؛ درآن ایام ادبیات دفاع مقدس مظلوم و ضعیف بود و هرقدر جستجو کردیم یک داستان کوتاه برای بچه‌ها پیدا کنیم که بتواند فرهنگ جبهه و جنگ را منتقل کند پیدا نکردیم و لذا یکی از مولفان خودش یک کار نوشت.

وی پیشرفت ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را چشم‌گیر دانست و تاکید کرد: مشکل توزیع کتاب همواره در کشورمان بیش از مشکل تولید کتاب بوده است و این مسئله در زمینه کتب دینی و ناشران انقلابی و حتی مطبوعات نیز وجود داشته است. فکر می‌کنم باید ابتکار و تدبیری برای توزیع کتاب‌های دفاع مقدس صورت گیرد.

حدادعادل توزیع کتاب دفاع مقدس را یک ضرورت مغفول مانده در حوزه نشر دانست و تاکید کرد: ایجاد مسابقه کتاب دفاع مقدس دانش‌آموزی برای بچه‌های دوره دوم دبیرستان‌ در استان‌ها و شهرستان‌ها با کمک آموزش و پرورش می‌تواند با ایجاد یک شبکه که بتواند در شمار وسیع کتاب‌‌ها خوانده شود، تاثیرگذار باشد. تولید کتاب دفاع مقدس اگر توزیع هم‌تراز و متناسب با تولید نداشته باشد، عقیم است لذا باید به‌همان اندازه که همت صرف تولید می‌شود، باید صرف توزیع شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید براینکه جنگ، جنگ ادراکی است و دشمن قبل از اینکه بخواهد سرزمین‌ها را تصرف کند، ذهن‌ها را تصرف می‌کند و برنامه‌هایش را انجام می‌دهد درخصوص کنگره شعر دفاع مقدس و اهمیت آن گفت: باید در زمینه انعکاس شعر دفاع مقدس در فضای مجازی فعالیت جدی صورت گیرد و این فضا بستر شاعران برای روشنگری قرار گیرد.

انصاری‌نژاد: کنگره شعر دفاع مقدس میزبان ۵ هزار شعر

در ادامه، حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد به تشریح گزارشی پیرامون بیست و چهارمین کنگره شعر دفاع مقدس پرداخت و گفت: کنگره امسال فعالیت‌های زیرساختی داشته است و در همه استان‌ها برای نخستین‌بار دبیرعلمی و سه داور قرار دادیم تا آثار در استان‌ها مورد بررسی جدی قرار گیرد. دبیران علمی ما در این رویداد در استان‌ها ترکیبی از چهره‌های پیشکسوت و جوان بودند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۵ هزار اثر به کنگره شعر دفاع مقدس رسیده است، افزود: دو محور جدید «ایران قوی و مستقل» و «شهدای سومین حرم اهل بیت» اتفاقات جدید کنگره شعر دفاع مقدس بودند که مورد استقبال شاعران قرار گرفتند.

دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره شعر دفاع مقدس از اهتمام و همکاری دفاتر استانی حوزه هنری و بسیج هنرمندان در این رویداد اشاره و عنوان کرد: شیراز برای چهارمین سال میزبان اختتامیه کنگره شعر دفاع مقدس خواهد بود.

بایرامی: در کتاب سال دفاع مقدس به‌دنبال کار تزئینی نیستیم

در ادامه، سردار «عباس بایرامی» گزارشی درخصوص جایزه کتاب سال دفاع مقدس ارائه کرد و با بیان اینکه این رویداد هرساله با اضافه کردن بخش‌های جدید، به نیاز‌های متنوع عرصه کتاب دفاع مقدس توجه ویژه دارد، افزود: ما در جایزه کتاب سال دفاع مقدس به‌دنبال یک کار تزئینی نیستیم و خروجی کار برای ارتقا سطح کار نویسندگان موثر است.

وی بحث و گفت‎‌وگو و به چالش کشیدن مسائل مختلف کتاب را از ویژگی‌های جایزه کتاب سال دفاع مقدس دانست و گفت: رویکرد کتاب سال دفاع مقدس آموزشی است و با داوری کتاب‎‌ها متوجه آسیب‌ها و نقاط قوت نشر دفاع مقدس خواهیم شد لذا در این رویداد که در ۲۴ گروه داوری برگزار می‌شود حدود ۱۰۰ داور حضور دارند.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X