حضور موسسه شهید آوینی با دو اثر "شریف" و "دنیا منم فوعه" در جشنواره فیلم کوتاه تهران

شماره مطلب:
8626
سه شنبه 1402/08/2 09:56

حضور موسسه شهید آوینی با دو اثر "شریف" و "دنیا منم فوعه" در جشنواره فیلم کوتاه تهران

"شریف" و "دنیا منم فوعه" دواثر کوتاه با مشارکت و همکاری موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی تولید و در بخش اصلی جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور پیدا کرده اند.

فیلم «دنیا منم فوعه» روایت محاصره چهار ساله مناطق فوعه و کفریا در کشور سوریه است که به عنوان یکی از سخت‌ترین محاصره‌های تاریخ، آبستن رویدادهای ناگفته و تکان‌دهنده‌ای بوده است.

مصطفی آقامحمدلو نویسنده و کارگردان اثر سال‌ها با تبادل‌شدگان و افراد در محاصره در ارتباط مستقیم بوده و ایده اولیه فیلم را حین تولید یک مستند با موضوع این محاصره به دست آورده است.

فوعه و کفریا دو شهرک شیعه‌نشین در استان ادلب سوریه هستند که با ۳۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۴ سال در محاصرهای به عمق ۶۰ کیلومتر از هر سو به سر می‌بردند. برای مدت زیادی تکفیری‌ها این دو منطقه را با هزار خمپاره و موشک در روز زیر آتش می‌گرفتند. با رسیدن موشک‌های زمین به هوا به دست تروریست‌ها، کمک‌های بسیار محدود هوایی و پرتاب کور مواد غذایی و مهمات نیز تقریباً غیرممکن شد. هیچ ساختمانی در این دو شهرک سرپا نمانده بود. مردم از آب باران و علف‌های هرز تغذیه می‌کردند. این بزرگترین محاصره قرن ما، در سکوت خبری ادامه داشت تا اینکه پیام مردم فوعه به ایران رسید.

در خلاصه داستان فیلم «دنیا منم فوعه» آمده است: «اُمّعلی زنی اهل فوعه است که به همراه همسرش در حال رسیدگی به شیعیان رنج دیده، اما ایستاده در حصار است خبر تبادل به فوعه می‌رسد. لیست خروج تنها چهار نفر جا دارد و اکنون زمان یک انتخاب سخت است…»

عوامل و بازیگران «دنیا منم فوعه» عبارتند از تهیه‌کننده: فرهاد حاجی‌عباسی، نویسنده و کارگردان: مصطفی آقامحمدلو، مدیر پروژه: بابک کشن فلاح، مدیر تولید: سعید ملکی، تدوین: پویا عاقلی‌زاده، اصلاح رنگ: شیرین اخلاصی، مدیر فیلمبرداری: پیمان عباسی زاده، مدیر صدابرداری: مسیح حدپور سراج، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، آهنگساز: مسعود صالحی، طراح صحنه، لباس و چهره‌پردازی: بابک کشن فلاح، دستیار اول کارگردان: مارال شکری، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان، بازیگران: حسین پوریده، ابتسام بغلانی، سیدجواد حسینی، مهسان خداکرمی، امین محمودی، پوریا سلطانزاده، حمیدرضا شاه‌پسند، پروین شایگان، نازنین رضوانی، آیلین جاهد، محمدمبین موسیلو، گرشا بیات.
 

فیلم «شریف» به کارگردان محمد علیزاده فرد که در بخش رقابتی جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد در رابطه با فیلم گفت ما با جمعی از دوستان که سالها قبل در کلاسهای آموزشی موسسسه آوینی با هم آشنا شده بودیم، جلسات هفتگی برای دیدن فیلمهای کوتاه و صحبت کردن در مورد آنها داشتیم. در پایان جلسه اگر کسی ایده ای در ذهن داشت بیان می کرد و بقیه نظر می دادند. بعد از یکی از این جلسات آقای مجیدپور که تهیه کننده شریف هم هستند ایده اولیه شریف که به ذهنشون رسیده بود را با من در میان گذاشتند. من هم مثل همیشه نکاتی که به ذهنم می رسید را بهشون گفتم. نسخه اولیه متن نگارش شد. بعد از چند جلسه و بحث و گفتگو در مورد ساختار فیلمنامه نسخه پایانی را من بازنویسی کردم و متن نهایی به دست آمد. 
بعد از نهایی شدن فیلمنامه، آقای مجیدپور پیشنهاد ساخت شریف را به من دادند و من هم چون متن را دوست داشتم پذیرفتم و مراحل پیش تولید و بعد از اون تولید کار را شروع کردیم.

این فیلم از دیدگاه مخاطبان جشنواره فیم کوتاه تهران در بخش آرای مردمی جز 10 فیلم برتر این جشنواره قرار دارد.

در خلاصه داستان فیلم «شریف» آمده است: «شریف» گورکن روستا است اما هر زمان قبری در قبرستان حفر می کند در روستا اتفاقاتی رقم می خورد ..

عوامل این فیلم عبارتند از تهیه کننده: محسن مجیدپور، نویسنده: محسن مجیدپور، محمد علیزاده فرد، مدیر فیلمبرداری: هاشم مرادی، طراح صحنه: رسول علیزاده، مدیر صدابرداری: وحید رضویان، تدوین: سیاوش کردجان، صداگذاری: رامین ابوالصدق، بازیگران: مجید پتکی، مریم ماهانی، یاسین طلوعی، فرحناز فزون خواه، مهتاب شهریاری، اکبر مددی مهر.

img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt
img.alt


پیوست حجم
تیزر دنیا منم فوعه.mp4 6.51 مگابایت


محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X