دعوت به گفت‌و‌گو برای حل سوء‌تفاهمات

شماره مطلب:
1732
شنبه 1400/11/23 01:43
گفت‌و‌گو با «داوود بیدل»؛ کارگردان فیلم سینمایی «نمور» از آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر

دعوت به گفت‌و‌گو برای حل سوء‌تفاهمات

از زمان اعلام اسامی فیلم‌های چهلمین دوره جشنواره فجر، رقابت میان فیلمسازان شروع شد. رقابتی که از روز اول با نهایت اشتیاق شکل می‌گیرد و در کنار همه حواشی، چراغ جشنواره را روشن می‌سازد. فیلم «نمور» به نویسندگی «نوشین معراجی» و به کارگردانی «داوود بیدل» و تهیه‌کنندگی «یاسر جعفری» از آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود که برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

«داوود بیدل» در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، درباره روند شکل‌گیری این اثر، گفت: بعد از این که چند فیلمنامه را خواندم و مورد نظرم قرار نگرفت، به فیلمنامه «نمور» نوشته خانم معراجی رسیدم که به دلیل برخورداری از فضای انسانی مورد توجه‌ام قرار گرفت. البته متن اولیه بازنویسی شد و نکاتی که مدنظرم بود را وارد فیلمنامه کردیم تا در نهایت به متنی برسیم که موردنظر برای اجرا است. بعد از تثبیت متن فیلمنامه به سراغ پیش تولید رفتیم و تقریباً براساس پیش‌بینی اولیه که قرار بر 20 جلسه فیلمبرداری بود، این اتفاق افتاد. 

«داوود بیدل» درباره فضای داستانی اثرش، گفت: «نمور» یک ملودرام خانوادگی است و بیشتر سکانس‌های فیلم، داخلی است. فیلم در شمال کشور ضبط شده و کاملاً بافت شهری دارد. فیلم «نمور» درباره روابط میان انسان‌ها است. روابطی که گاهاً با سوء‌تفاهماتی همراه می‌شود و این سوءتفاهمات را می‌توان حل کرد، منتهی شرایطی مثل گفت‌و‌گو و تعامل می‌طلبد. «نمور» دعوت به همین گفت‌و‌گو است.

وی افزود: فیلم در جهت رفع سوء‌تفاهم میان انسان‌ها حرکت می‌کند؛ سوء تفاهمی که به دلیل ذهنیت و برداشت غلط به وجود آمده و وقتی با چنین شرایطی مواجه می‌شویم، باید بدانیم که چگونه باید از این وضعیت به سلامت عبور کنیم. فارغ از این موضوع، فیلم «نمور» به لحاظ فیلمنامه دارای تم ایثار است.

این فیلمساز درباره بحث «امید‌آفرینی در فیلم‌ها» که در فراخوان جشنواره فجر هم مورد لحاظ قرار گرفته است، عنوان کرد: به نظرم فیلم‌ها باید بتوانند از مرحله الف به ب حرکت کنند و فیلم باید بستری به وجود بیاورد که شخصیت‌هایش بتوانند چند گام به جلو بردارند. اگر شخصیت قهرمان می‌سازیم، باید بتوانیم رشد این قهرمان را در روند داستان نمایش دهیم و اگر ضدقهرمان است، باید سقوط او را نشان دهیم. در «نمور» هم این امیدآفرینی با یک اتفاق مثبت در پایان فیلم به وجود می‌آید.

کارگردان فیلم «نمور» درباره اهمیت حضور آثار در جشنواره فیلم فجر، گفت: حضور در جشنواره فجر که مهم‌ترین جشنواره داخلی است، به نظرم اتفاق مثبتی است و شرکت فیلم‌هایی مثل «نمور» در جشنواره فجر اتفاق خوبی است، چون در جشنواره می‌توان سنجش خوبی از نقطه نظر دیدگاه مخاطبان داشت. تا جایی که من اطلاع دارم، فیلم‌های خوبی در چهلمین جشنواره فجر حاضر هستند و به نظرم استقبال از این آثار می‌تواند در مواجهه با اکران برخی از فیلم‌های نامناسب در سینماها، یک شرایط امیدوارکننده را رقم بزند و جشنواره فجر یک کاتالیزور برای فیلم‌هایی است که به ارزش‌ها توجه می‌کنند و صرفاً برای گیشه ساخته نشده‌اند. فیلم‌هایی که در عین حال که سعی دارند تا استانداردهای سینمایی را رعایت کنند، به مخاطب هم احترام می‌گذارند.

این کارگردان درباره تنوع ژانری در جشنواره امسال، گفت: جشنواره فجر مانند ویترین سینمای ایران است و تنوع ژانری در جشنواره می‌تواند به زیبایی این ویترین کمک کند. اگر توجه مدیریتی سینما وجود نداشته باشد، بعضی از ژانرها از بین می‌روند و فیلم‌ها یک دست می‌شوند. در این جشنواره براساس گزارشات، تنوع ژانری وجود دارد و این می‌تواند جالب باشد.

«داوود بیدل» با اشاره به تجربیات تازه‌اش در ساخت دومین اثر سینمایی‌اش، گفت: من در فیلم «نمور» سعی کردم ردپای خود را به عنوان کارگردان محو کنم تا مخاطب به شکل مستقیم با اثر مواجه شود. فیلم «نمور» به دور از حرکات عجیب و پیچیده دوربین، سعی می‌کند توجه مخاطب را به داخل قاب معطوف کند. ما در همه بخش‌های فنی، این نگاه به دور از پیچیدگی را رعایت کردیم و از این نظر ساخت این فیلم برای من تجربه متفاوت و چالش برانگیزی بود.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X