راه حاج نادر متوقف نخواهد شد

شماره مطلب:
1991
شنبه 1401/02/10 04:13
گفت و گو با «حمید جوادی»؛ دستیار و همراه همیشگی مرحوم «نادر طالب‌زاده»

راه حاج نادر متوقف نخواهد شد

وقتی خبر درگذشت «نادر طالب‌زاده» از شب گذشته رسانه‌ای شد، جامعه فرهنگی و رسانه‌ای را بسیار متاثر ساخت و تاکنون چندین یادداشت و دلنوشته پیرامون شخصیت ایشان منتشر شده است. اما برای نگاهی نزدیک‌تر به روحیات و خلقیات «نادر سینمای ایران» که نقش مهمی در مسیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی داشت، به سراغ «حمید جوادی» رفتیم که سال‌ها است در کنار «نادر طالب‌زاده» به عنوان دستیار فعالیت داشته و ارتباطی فراتر از فعالیت‌های کاری با او داشته است.

«حمید جوادی» که صبح شنبه در حال انجام مراحل اجرایی بدرقه «حاج نادر» بود، در گفت و گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، گفت: «امروز صبح در حال شست و شوی ایشان وقتی دستان پاکش را دیدم، دلم برای دستانی تنگ می‌شد که تا می‌توانست قرآن در دستش بود. مرتب با قرآن عبادت می‌کرد. حاج نادر در همه این سال‌ها خالصانه در مسیری که اعتقاد داشت قدم برداشت و با همه ظلم‌هایی که به او شد، هیچ وقت از راهی که انتخاب کرده بود، عقب نکشید و جالب این جا است که در روز قدس از دنیا رفت.» همراه سال‌های بسیار «حاج نادر طالب زاده» درباره دوران آشنایی‌اش با مرد فعال جبهه فرهنگی انقلاب، گفت: «بیش از 20 سال در کنار حاجی بودم و در همه کارهایی که انجام داد، مثل برنامه‌های تلویزیونی «راز» و «عصر» با ایشان کار کردم. برای حاجی هر کاری مثل دستیاری و برنامه ریزی کردم و برایم افتخاری بود که در رکاب ایشان باشم. من در کنار دکتر طالب زاده زندگی کردم و گاهی شبانه روز با هم بودیم.»

دستیار «نادر طالب زاده» در پاسخ به این که چه خاطره‌ای از ایشان به یاد دارد، عنوان کرد: «ماه مبارک رمضان را خیلی دوست داشت و همیشه برنامه‌ریزی ما این بود که در این ماه کاری انجام دهیم. ما برنامه «راز» را با ویژه برنامه ماه مبارک رمضان شروع کردیم. حاجی اعتقاد خاصی به این ایام الهی داشت.» «حمید جوادی» که اولین بار خبر فوت «حاج نادر» را رسانه‌ای کرد، درباره آخرین روزهای حیات مرحوم نادر طالب زاده به خبرنگار موسسه، گفت: آخرین باری که ایشان توانست صحبت کند، روز سه شنبه بود که آقای جلیلی هم بودند و من تصویری از صحبت‌های ایشان گرفتم، حاج نادر حرف‌های قشنگی زد و گفت که دشمنان از ساخت بمب اتم نمی‌ترسند، بلکه از نیروهای انسانی باید بترسند که در مسیر مهدویت و انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند. آخرین صحبت‌های حاجی این بود که نیروهای «مهدی» آماده هستند. قرار بود روز چهارشنبه ایشان از بیمارستان مرخص شود اما ناگهان هوشیاری خود را از دست داد و با توجه به تشدید بیماری قلبی، کبد و کلیه هم دچار مشکل شد.»

همراه و دوست همیشگی «نادر طالب زاده» در پاسخ به این که پزشکان بیمارستان چه نسبتی میان بیماری و فوت ایشان بر اثر ترور بیولوژیکی پیدا کردند، گفت: حاج آقا همان زمان گفتند که پزشکان بررسی کردند و ترور بیولوژیک را تائید کردند. در واقع وقتی در سفر عراق، چمدان را دزدیدند و زمانی دریافت شد و لپ تاپ تحویل داده شد، یکی از افراد متخصص گفت که ویروسی که در لپ تاپ پیدا شده برای اف بی آی است. بعد از آن ماجرا بود که حاج آقا وارد جریان بیماری شد. دشمنان برای حاج نادر نقشه داشتند و خزانه‌داری آمریکا در حد شهید عماد مغنیه نسبت به ایشان حساس بود و حاج نادر، اولین فرد فرهنگی در جهان بود که آمریکایی ها به او لقب داده بودند.

«حمید جوادی» درباره برخی حواشی و اتفاقاتی که منجر به رنجش مرحوم «نادر طالب زاده» می‌شد، گفت: حاجی خیلی سختی کشید و بابت حرف‌هایی که در رسانه‌های معاند زده می‌شد، خیلی اذیت شد. حساب کنید کسی که نیروی خالص خدا است و در راه اسلام و انقلاب و فرهنگ مردم تلاش می‌کند، وقتی آن صحبت‌های ناروا را می‌شنید، چه حالی پیدا می‌کرد. خیلی ناراحت بود و به خصوص در دورانی این اتفاقات افتاد که بیمار بود و روند پیشرفت بیماری ایشان دو چندان شد و من می‌دیدم که شب تا صبح نمی‌خوابد.» وی ادامه داد: «همیشه علیه نیروهایی که برای اسلام و انقلاب کار می‌کنند، این شیطنت‌ها وجود دارد، چون نمی‌خواهند برای این مملکت کار شود. حرف حاجی، درباره تربیت نیروهای مخلص خدا بود، کسانی که باید برای اسلام قدم بردارند.»

«حمید جوادی» درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای وداع با «حاج نادر طالب‌زاده» گفت: کارهای مربوط به شست‌و‌شو انجام شد و قرار است ساعت 4 عصر روز شنبه مراسم در معراج شهدای بهشت زهرا انجام شود و صبح یکشنبه هم مراسم تشییع پیکر ایشان از مسجد بلال صدا و سیما انجام می‌شود. مزار ایشان در جوار مزار شهید آوینی و شهید ستاری خواهد بود. باورتان نمی‌شود که اصلاً قرار نبود ایشان در این مکان به خاک سپرده شود، چون حاجی، آرامگاه خانوادگی در ابن‌بابویه داشت و قرار بود آرامگاه ایشان در شهر ری باشد، ولی خدا خواست که ایشان در کنار شهدا باشد.»

دستیار حاج نادر طالب زاده» در پاسخ به این که برنامه‌های طراحی شده توسط «حاج نادر» همچون برنامه «عصر» تلویزیون و «جشنواره فیلم عمار»، بعد از ایشان چه مسیری خواهد داشت، گفت: «حاجی انقدر شاگرد تربیت کرده که این راه ادامه خواهد داشت و ما سعی می‌کنیم که برنامه‌های ایشان را دنبال کنیم و راه حاج نادر متوقف نخواهد شد. بچه‌های ثریا و دیگر نیروهای فرهنگی هم فعال هستند.»

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X