روایت بمباران شیمیایی یک روستا در «مردی از رش هرمه»

شماره مطلب:
1948
یکشنبه 1401/02/4 01:45

روایت بمباران شیمیایی یک روستا در «مردی از رش هرمه»

مستند «مردی از رش هرمه» به کارگردانی برهان احمدی پنج سال قبل از «درخت گردو» به ماجرای زندگی قادر مولان‌پور پرداخته است.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، برهان احمدی کارگردان فیلم مستند «مردی از رش هرمه» گفت: موضوع این فیلم با موضوع فیلم سینمایی «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان یکسان است با این تفاوت که این یک فیلم مستند است و به تمام زوایای پنهان و واقعی بمباران شیمیایی روستای رش‌ هرمه که همزمان با شهر سردشت بمباران شده و ماجراهایی که برای خانواده قادر مولان‌پور در بیمارستان های تبریز و تهران اتفاق افتاده است، می‌پردازد.

وی ادامه داد: ساخت این مستند از سال ۱۳۹۳ یعنی پنج سال قبل از ساخت فیلم سینمایی «درخت گردو» و با حضور خود زنده یاد قادر مولان‌پور و پسر بزرگش آغاز شد و به دلایل مختلفی از جمله فوت مولان‌پور در سال ۱۳۹۶، تامین هزینه‌های ساخت، ثبت و ضبط تحولات آن منطقه در طول هفت سال فیلمبرداری و … تا سال جاری به طول انجامید.

او در پاسخ به این پرسش که چقدر موضوع این مستند با فیلم «درخت گردو» هم‌پوشانی داشته است، توضیح داد: فیلم من روایت مستند آن واقعه است. شخصیت‌ها و اتفاق‌های این فیلم همه واقعی‌ هستند نه تخیلی و به نظر من کسانی که فیلم «درخت گردو» را دیده‌اند، علاقه‌‌مند هستند تا این فیلم را هم ببینند و بیشتر با واقعیت آشنا شوند.

این کارگردان با تاکید بر اینکه فیلم «درخت گردو» محمدحسین مهدویان با فیلم او هم‌پوشانی پیداکرده است نه برعکس، توضیح داد: اگر حمایت‌هایی که در تهران از هنرمندان انجام می‌شود حتی یک سوم آن از فیلمسازان ساکن شهرستان‌ها که به مثابه سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی پراکنده در تمام ایران هستند، انجام می‌شد ساختن این فیلم و پروژه‌های مشابه آن خیلی سریعتر به اتمام می‌رسید.

احمدی افزود: ساختن فیلم صرفا به منظور گیشه و کسب جوایز جشنواره ملی فیلم فجر کار درستی نیست. در فیلم مهدویان ما شاهد این هستیم که یک زن و شوهر در نقش معلم و پزشک از مرکز به سردشت و رش هرمه می‌آیند و … در حالی که روستای رش هرمه تا همین چندسال پیش حتی مدرسه هم نداشت. قادر مولانپور در تمام طول عمرش در سختی و محرومیت زندگی کرد. کسی که در دادگاه لاهه در شهر هلند در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷  علیه دلالان و تاجران مواد شیمیایی و سلاح‌های کشتارجمعی شرکت کرد تا سرانجام منجر به محکومیت فرانس وان آنرات (فروشنده مواد شیمیایی به کشور عراق در زمان جنگ ایران و عراق) شد تا اواخر عمر در شرایط سختی به سر برد. اکنون نیز مردمان روستای رش هرمه در محرومیت زندگی می‌کنند و من از مسئولان تقاضا دارم توجه ویژه‌ای به این روستای شیمیایی شده داشته باشند و حداقل جاده خاکی روستا را که مسافتی کوتاه اما ناهموار و نامساعد دارد برای این مردم ستم‌دیده آسفالت کنند.

کارگردان فیلم «مردی از رش هرمه» در پایان توضیح داد: سینمای مستند در ایران دارای ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری است و اگر به این حوزه توجه‌های لازم صورت بگیرد می‌توانیم در عرصه‌های داخلی و جهانی شاهد کسب افتخارات دایمی و بزرگی در این حوزه باشیم.

منبع: خبرگزاری صبا

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X