رونمایی از پوستر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت و برپایی نشست خبری جشنواره

شماره مطلب:
3062
شنبه 1401/09/26 08:27

رونمایی از پوستر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت و برپایی نشست خبری جشنواره

جلال غفاری دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در نشست رسانه‌ای این جشنواره گفت: اختتامیه جشنواره هم‌زمان با میلاد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و روز جهانی مستضعفین برگزار می‌شود که مایه برکت جشنواره خواهد بود.

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور دکترجلال غفاری دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت، دکترمحسن رفیعی دبیر اجرایی جشنواره، دکتر اسماعیل آجرلو قائم مقام جشنواره، جواد تمدنی مدیر روابط عمومی جشنواره  و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

جلال غفاری دبیر جشنواره هفدهم فیلم مقاومت در این نشست با بیان اینکه  توفیق‌ها و عدم توفیق‌های ما بخاطر توجه و یا غفلت از چهارچوب گفتمان نظری محور مقاومت است، گفت: جشنواره فیلم مقاومت تا ۱۱ دوره با عنوان دفاع مقدس برگزار می‌شد و پس از آن با نگاهی بین‌المللی با حضور آقای خزاعی با عنوان مقاومت برگزار می‌شود.

وی افزود: رهبری تأکید داشته‌اند که نظریه مقاومت را تبیین کنید. این درحالی است که معمولا مقاومت را به درگیری‌های سیاسی و نظامی تقلیل می‌دهیم در حالی که باید گفتمان مقاومت را در نظر بگیریم. مقاومت کلام گفتمانی است که ریشه آن به زندگی انسان‌ها از ابتدای خلقلت صورت انسانی مربوط می‌شود.

غفاری ادامه داد: انسان ذاتا نمی‌تواند زیر بار زور برود. در سیره انبیا و اولیا هم چنین است. حضرت سیدالشهدا علیه السلام هم دقیقا بر همین گفتمان مقاومت حرکت می‌کند و بر قله آن می‌ایستد. این حرکت تا انقلاب اسلامی و ادامه حرکت‌های آن تا به امروز ادامه داشته است.

وی افزود: رهبری در سال‌های گذشته بارها بر کلام گفتمان محور مقاومت تاکید داشته‌اند و تفسیرهای گوناگونی از جمله اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند. به این ترتیب گفتمان مقاومت را در سینما هم می‌توانیم در ابعاد گوناگون بیان کنیم و باید در این بیان از تقلیل آن به نگرش‌های صرفا مذهبی، سیاسی یا درگیری‌های نظامی پرهیز کنیم. عدم درک و فهم درست از کلام مقاومت مانع از حرکت درست ما می‌شود پس تصمیم گرفتیم تا با نگاهی مقاومتی، به واسطه آن سوژه‌هایی را بسط دهیم و نسبت به آن تصمیم بگیریم.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت افزود: اختتامیه جشنواره هم‌زمان با میلاد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و روز جهانی مستضعفین برگزار می‌شود که مایه برکت جشنواره خواهد بود.

غفاری افزود: ممکن است دارایی ما امروز همپا با سینمای لیبرال هالیوود و بالیوود نباشد اما می‌توان در همین سینمای مقاومت بخاطر ظرفیتی که گفتمان مقاومت دارد از آن به عنوان رقیب سینماب لیبرال حرف زد. همانطور که سینمای دفاع مقدس امروزه ظهور عینی در دنیا پیدا کرده است سینمای مقاومت هم امکان مشابه را دارد.

غفاری در ادامه با بیان اینکه نگاه ما به جشنواره جدای از تمایز با دیگر جشنواره‌ها این است که مقاومتی باشد، گفت: از آنجایی که خلیج فارس یکی از مناطق مقاومتی ایران با جزایر همیشه ایرانی است، اختتامیه جشنواره در خلیج فارس برگزار می‌شود. هر ایرانی با حضور در خلیج فارس احساس غرور و افتخار می‌کند چرا که قدرت و امنیت خلیج فارس در دستان ایران امروز است.

وی افزود: باید رویکرد جشنواره داری را تغییر دهیم و دست از اموری حول محور کاخ‌های جشنواره‌ای برداریم. جشنواره مقاومت باید نوع جشنواره‌داری‌اش را تغییر دهد و با مضمون آن همسو شود. جشنواره تنها یک خبر نیست بلکه انگیزه‌ای برای مسابقه و ایجاد جریانی اجتماعی در حوزه مقاومت داشته باشد.

غفاری ادامه داد: جشنواره باید نسل‌های آینده و گام دومی سینمای انقلاب را کشف، تربیت و برای آینده سینمای ایران آماده کند. وی در همین راستا افزود: حمایت‌های ویژه تولیدی در بخش‌های فیلم کوتاه و استعدادیابی جشنواره داریم تا در آینده برای جشنواره فیلم‌های فاخری تولید شود.

همچنین در حاشیه نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت از پوستر این جشنواره با حضور خانواده شهدا رونمایی شد. این مراسم رونمایی با حضور خانواده محترم شهید والامقام ابراهیم هادی و خانواده شهید ابراهیم هادی و حمیدرضا اسداللهی برگزار شد.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X