محسن اسلام زاده کارگردان مستند «چهارچرخ»: به شکلی جسورانه وارد آسیبشناسی خودرو شدیم
«محسن اسلام زاده»؛ مستندساز شناخته شده کشور درباره روند تولید این مجموعه، گفت: ما در حدود 3 سال است که درگیر ساخت مستندهایی درباره سیستمهایی هستیم که در صنایع و تجارت فعال هستند و حرف و حدیثهایی هم به همراه داشتهاند که بروز مشکلات آنها در پروندههای مفاسد اقتصادی قابل ارزیابی است. صنعت خودرو هم یکی از صنایع جذاب برای ساخت اثری مستند بود و وقتی وارد کار شدیم، حجم تحقیقات به عمل آمده به قدری بود که نیاز به ساخت یک مجموعه سریالی مستقل دربارهاش احساس شد، چون میخواستیم نگاه کاملی به این صنعت داشته باشیم و به همین دلیل به چهار دهه فعالیت این صنعت پرداختیم.
کارگردان مستند «چهارچرخ» درباره موضوعات مطرح شده در این مجموعه، گفت: ما در این مجموعه مستند به موضوعاتی مثل سهامداران، واردات خودرو، قیمتگذاری، قطعهسازان، دهکبندیها برای مصرفکنندگان خودرو، خودروهای خارجی و مشکلات خودروسازان و موضوعات متنوعی دیگری پرداختیم که از طریق مصاحبه با افراد و گروههایی که درگیر این ماجرا هستند، انجام شد. نماینده نیروی انتظامی و قطعهسازان و خودروسازان و واردکنندگان خودرو و اساتید دانشگاه و سیاستگذاران این صنعت نیز حضور دارند. با انجمنهایی که در این صنعت هستند نیز صحبت کردیم. ما در این مجموعه، تحقیقات زیادی انجام دادیم و اسناد بسیار زیادی گردآوری کردیم و توانستیم تصاویر بسیار بکری از خط تولید خودروسازی در نقاط مختلف کشور ضبط کنیم.
محسن اسلامزاده با اشاره به روند دشوار و طولانی تولید این مجموعه، گفت: از همان ابتدا برای ساخت مستند در خصوص صنعت خودروسازی واهمه داشتیم چون کلاف سردرگمی است. ما در طول تحقیقات و ساخت مستند هم با برخی از ناملایمات از سوی برخی از مدیران اسبق مواجه شدیم که روند تولید را به شدت دشوار کرده بود، با این همه تیم تولید و من و آقای عزیزی به عنوان کارگردانهای این مجموعه مستند تمام تلاش را انجام دادیم که به دور از هرگونه نگاه سیاسی به آسیبشناسی این جریان برای رفع معایب بپردازیم.
محسن اسلامزاده درباره ویژگیهای این مجموعه گفت: ما در کنار ارائه تاریخ صنعت خودروی ایران، به آسیبشناسی این صنعت پرداختیم تا ببینیم چه مسائلی باعث شد که مخاطبان و اهالی صنعت خودرو از وضعیت موجود ناراضی باشند. وارد برخی از خط قرمزها هم شدیم. مثلاً چرا صنعت خودرو وابسته به پژو است و در دو قسمت به این موضوع پرداختیم و سعی کردیم با رعایت انصاف و به شکلی جسورانه وارد آسیبشناسی صنعت خودرو شویم.
وی افزود: ما مستندهایی که قبلاً در مورد خودرو ساخته شده بود را دیدیم و سعی کردیم نگاه متفاوت و جدیدی به این حوزه داشته باشیم و حرف تکراری نزنیم. مثلاً مستند «تهران تقاطع سئول» بیشتر به تاریخچه میپردازد و به چگونگی رشد خودرو در ایران و کره اشاره دارد و مستند «اختاپوس» بیشتر درباره قطعاتسازان و نفوذ آنها است و به یک بخش از این صنعت ورود پیدا کرده است. ما در مجموعه مستند «چهارچرخ» فراتر از این عمل کردیم و سعی کردیم اثر منحصر بهفردی در زمینه خودرو به مخاطب ارائه کنیم. البته در زمینه بخشی از سرفصلها مثل خدمات پس از فروش و لوازم یدکی فرصت نشد که بپردازیم ولی برای برخی از بخشهای این مجموعه چند ماه زمان گذاشتیم چون مسئول مربوطه به راحتی حاضر به گفتوگو نبود و با چندین بار پیگیری موفق به انجام این کار شدیم. در کل برای این مجموعه خیلی کار شده و امیدواریم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.