مخاطب اصلی «قهرمانان معمولی» مردم هستند

شماره مطلب:
3240
سه شنبه 1401/12/2 03:23

مخاطب اصلی «قهرمانان معمولی» مردم هستند

تهیه‌کننده مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» می‌گوید تدوین این مجموعه مستند در مراحل پایانی و این روزها صداگذاری و اصلاح رنگ و نور اثر در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مجتبی حیدری تهیه‌کننده و یکی از کارگردانان مجموعه مستند «قهرمانان معمولی»، تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره، در گفت‌وگو با ایرنا، درباره آخرین وضعیت این پروژه عنوان کرد: تولید این اثر به تازگی به پایان رسیده و تدوین آن نیز در مراحل پایانی‌ست. همچنین این روزها مشغول صداگذاری و اصلاح رنگ و نور قسمت‌های مختلف هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایده «قهرمانان معمولی» به ۱۰ سال پیش باز می‌گردد، مطرح کرد: در طول این سالها چه در قالب سفرهای مختلف و چه در دورانی که در خبرگزاری‌ها فعالیت می‌کردم، با یک موضوع مهم مواجه بودم و همیشه به این مساله فکر می‌کردم که راه برون‌رفت از مشکلات در مناطق کم برخوردار و دور از پایتخت چیست؟ حاصل سال‌ها تجربه انفرادی و حضور در گروه‌های مختلف من را به این نتیجه رساند که اگر قرار باشد معضلی از یک منطقه‌ای حل شود باید به خواست مردم و بدست خودشان این اتفاق رخ بدهد.

یکی از کارگردانان مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» ادامه داد: دولت‌ها و نهادها با عناوین متفاوت به مناطق مختلف رفتند و نتوانستند مشکلی را حل کنند. اگرچه برخی مواقع برای منطقه مسکن بودند اما مهمترین نکته این است که افراد منطقه خود به آگاهی برسند.

حیدری تاکید کرد: در مناطق کم‌برخوردار کسانی از دل مردم هستند که از سطح آگاهی بالاتر و بهتری برخوردار بودند و با توانمندی‌هایی که دارند، منافع را به صورت جمعی و برای عموم مردم می خواهند و کمک کردند تا مشکلات زودتر حل شود. ناگفته نماند که مشکلات فرهنگی، اجتماعی، معیشتی و... جزو موضوعاتی بود که گریبان‌گیر آن‌ها بوده و «قهرمانان معمولی» از اینجا شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه «قهرمانان معمولی» در ۱۳ قسمت به سراغ افراد توانمند در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، و... رفته است، تصریح کرد: ویژگی منحصر به فرد و مشترک همه آن‌ها این است که پس از تلاش‌های فردی بسیار و تجربه شکست‌ها و موفقیت‌ها به منفعتی رسیدند که می‌توانند با مردم به اشتراک بگذارند. این شاید مشخص‌ترین و بارزترین موضوع در این افراد است که به آگاهی در کار خود رسیدند و احساس رضایتمندی‌شان از این است که عموم جامعه از این کار جهادی نفع ببرند.

تهیه‌کننده «قهرمانان معمولی» با بیان اینکه در این پروژه تلاش شده است که احساس رضایتمندی از کار حس شود، گفت: این مجموعه مستند دغدغه‌ها و تلاش افرادی را به تصویر کشیده است تا مردم به سطحی از آگاهی و شناخت برسند و در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند، خودشان را از این جنس بدانند.

حیدری با اشاره به اینکه این مجموعه مستند توسط سه کارگردان کار شده است، عنوان کرد: ما جمعی هستیم که چندین سال است با هم کار می‌کنیم. این احساس درون ما مشترک است و من این فرصت را برای خود نمی‌خواهم. ما تاثیر گرفته از این فضا هستیم و علاقه‌مندیم که این فرصت و آگاهی به جمع خودمان سرایت کند. تقریبا جنس کارها و نظراتمان از یک فُرم و کار از یک گروه هم‌فکر است. طیف زیادی از بچه‌های جوان و باانگیزه ما درگیر این پروژه بودند که قطعا می‌توانند این مسیر را ادامه دهند و ما هم قصد داریم در بخش کارگردانی، تصویر، صدا، تدوین و... جمع بیشتری از بچه‌ها را درگیر کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه مخاطب اصلی «قهرمانان معمولی» مردم هستند، خاطرنشان کرد: ما باید باور کنیم در هر نقطه‌ای که هستیم و در هر جایی که مسئولیت داریم، نقش خود را پیدا کنیم. شاید تماشای این اثر به ما را به این فکر وا دارد که نقش و مسئولیت ما برای بهبود وضعیت فرهنگی، معیشتی و... در منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم، چیست. اگر به این مساله برسیم، بسیاری از مشکلات و چالش‌ها حل می‌شود. پس مهمترین هدف این است تا ذهن مخاطب درگیر این موضوع شود که نقش و مسئولیت خود را در این دنیا جستجو کند.

«قهرمانان معمولی» که به مجری طرحی آژانس مستند سو تولید می‌شود، در ۱۳ قسمت تولید و برای پخش از رسانه ملی آماده می‌شود.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X