مطالبه‌گر اصلی «گاندو» مردم هستند

شماره مطلب:
2729
شنبه 1401/07/30 03:20
گفت و گو با «محمّد مختاری» بازیگر سینما و تلویزیون

مطالبه‌گر اصلی «گاندو» مردم هستند

سریال «گاندو« تولید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی از جمله آثاری است که با وجود این که مدتی است از زمان پخش و بازپخش آن گذشته اما همچنان در یادها مانده و انتظار مخاطبان برای تولید سکانس‌های مهیج بعدی است. با «محمّد مختاری» از بازیگران با تجربه سینما و تلویزیون درباره حضورش در سریال «گاندو» گفت‌و‌گو شد که در ادامه می‌آید.

برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها در حافظه مردم باقی می‌مانند و حتی زمانی که فصل جدیدی از آن‌ کار منتشر نشده، اما قصه‌های شخصیت‌های این آثار در اذهان باقی مانده و شاید هم برای آن‌ها سناریوی خیالی بنویسند. سریال «گاندو« تولید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی از جمله آثاری است که با وجود این که مدتی است از زمان پخش و بازپخش آن گذشته اما همچنان در یادها مانده و انتظار مخاطبان برای تولید سکانس‌های مهیج بعدی است. با «محمّد مختاری» از بازیگران با تجربه سینما و تلویزیون درباره حضورش در سریال «گاندو» گفت‌و‌گو شد که در ادامه می‌آید.

 

دلیل اقبال عمومی مجموعه سریالی «گاندو» چه بود و فکر می‌کنید این سریال چه ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی دارد؟

از همان ابتدای پخش سریال «گاندو» استقبال از این مجموعه خیلی بالابود و آمار اعلام شده هم این را می‌گوید که این سریال در زمان پخش جزو پُرمخاطب‌ترین سریال‌ها بود و بعد هم که بازپخش شد بازخورد خوبی داشت که بخشی از آن به من منتقل شد. مخاطبان سوال می‌کردند که «گاندو 3» چه وقت ساخته می‌شود؟ من براساس اطلاعاتی که داشتم، گفتم که قرار است متن فیلمنامه نوشته و آماده شده و سپس مقدمات تولید فراهم شود. مردم همچنان از دیدن سریال «گاندو» لذت می‌برند چون می‌گویند در نوع خودش کم نظیر بود و تا به حال سریال امنیتی با این کیفیت ساخته نشده بود. چیزی که من دریافت کردم این است که مردم خیلی از «گاندو» راضی بودند.

شما سال‌ها است که در سینما و تلویزیون سابقه فعالیت دارید. فکر می‌کنید «گاندو» چه نکاتی را در سریال سازی رعایت کرد که توانست مورد توجه قرار بگیرد؟

یک بخش از این توجه به خاطر این بود که پرونده‌های واقعی کار شد. پرونده‌هایی که مورد مطالبه مردم بود و منتظر بودند پاسخ اتفاقات پیش آمده را از طریق «گاندو» ببینند. سریال «گاندو» این پرونده‌ها را مطرح کرد و این برای مردم جذابیت ایجاد کرد. ساختار و کیفیت ساخت «گاندو» هم در دوره خود به لحاظ سریال‌سازی از کیفیت بالایی برخوردار بود. عوامل مختلفی در موفقیت این سریال تاثیر گذاشتند مثل انتخاب عوامل، کارگردان، بازیگران، فیلمبرداری و پشتیبانی موسسه شهید آوینی که کار را به خوبی تولید کرد.

شما برخلاف تصور مرسومی که از شما بابت ایفای نقش‌های مثبت وجود دارد، در «گاندو 2» با چهره و نقشی منفی جلوی دوربین رفتید. حضور در این سریال چقدر به شما این امکان را به وجود آورد تا لایه‌های پنهان بازی خود را نمایان کنید؟

برای بازیگر وقتی موقعیتی پیش می‌آید که بتواند توانایی خود را نشان دهد، ارزنده است و نقش‌های منفی به خاطر سختی کار می‌تواند این فرصت را فراهم کند که بازیگر بتواند با تمام توان و وجود، نقش خود را بازی کند. من بعد از سال‌ها کار کردن بازی در نقش‌های مثبت، این امکان در «گاندو 2» برایم به وجود آمد که بتوانم نقش متفاوتی را بازی کنم و در واقع یک پوست‌اندازی در حرفه خودم داشته باشم چون کاملاً یک تغییر چهره و تغییر بازی در «گاندو» داشتم و افرادی که سال‌ها من را می‌شناختند وقتی بازی‌ام را در «گاندو» دیدند، برایشان جذاب و خوشایند بود و می‌گفتند چقدر خوب نقش را بازی کردم. بازی در نقش منفی خیلی سخت است که شما بتوانید هم باورپذیر باشید و هم لایه‌های آن نقش را نشان دهید و این نیازمند شناخت بازیگر نسبت به شخصیت است. لطف خدا شامل حال من شد و آقای افشار هم راهنمایی کرد و متن آقای قادری هم کمک کرد و من هم تا جایی که در توان داشتم، توانستم آن چیزی که در مورد «ابراهیم شریف» مدنظر بود را بازی کنم.

واکنش مستقیمی از سوی مخاطبان سریال «گاندو» داشتید؟

بیشتر دنبال این بودند که ادامه «گاندو» ساخته شود. در زمان پخش «گاندو 2»، دلهره و نگرانی برای مخاطبان پیش آمده بود بابت این که «ایراهیم شریف» امکان دارد «محمّد» را بکشد و کامنت‌هایی برایم گذاشته بودند. می‌گفتند وقتی «ابراهیم شریف» وارد صحنه‌ای می‌شود، دلهره ایجاد می‌شود. بعضی‌ها بعد از این که این شخصیت دستگیر شد، می‌گفتند که کاش آخر سریال دستگیر میشد تا هیجان تا آخر ادامه داشته باشد. اگر حمل بر تعریف نباشد، نشان می‌دهد که من نقش را خوب بازی کردم که برای تماشاگر باورپذیر شده است.

با توجه به اتفاقات سیاسی در منطقه فکر می‌کنید لزوم تولید فصل جدید سریال تا چه حد احساس می‌شود و به نظرتان چه تعییراتی باید داشته باشد؟

مطالبه‌گر اصلی «گاندو» مردم هستند. یک سری از علاقمندان «گاندو» را خانواده شهدا تشکیل می‌دهند، برای این که حقایقی درباره ترورها و اقدامات دشمن را نشان داد. خیلی از اخبار اتفاقات امنیتی رسانه‌ای نشده بود و مردم با دیدن «گاندو» به یکسری حقایق پی بردند. برای ساخت سری جدید این سریال باید ببینیم شرایط منطقه چگونه است و ما چه وضعیتی در سطح بین‌المللی داریم و براساس نیازهای موجود، کار کنیم.

شما به عنوان یک بازیگر و البته مخاطب «گاندو» علاقه دارید «محمّد» چه سرنوشتی پیدا کند؟

باید دید نیاز سریال چیست و نویسنده چه طرحی ریخته است. مخاطبان هم توقعاتی دارند. بعضی مخاطبان علاقمند به ایجاد داستان جدید هستند و برخی هم می‌خواهند همان شخصیت‌ها ادامه پیدا کنند. مردم از من می‌پرسند که «ابراهیم شریف» در سری جدید سریال هم خواهد بود. من نمی‌دانم که چه اتفاقی خواهد افتاد و باید دید مردم چه می‌خواهند. به نظرم مردم علاقه دارند که قهرمان‌شان باشد ولی گاهی می‌بینید که قصه اجازه نمی‌دهد. بستگی به این دارد که نویسنده بخواهد چه پرونده و قصه‌ای را وارد سری جدید کند.

برنامه شما بعد از بازی در سریال «گاندو» چه بوده است؟

متاسفانه درخواست‌ها قطع شده و من بعد از «گاندو» بیکار ماندم! من همان زمان که مراسم تقدیر از سریال انجام شد به رئیس سابق صدا و سیما گفتم که باید از بازیگران این سریال حمایت شود. چرا باید برای من این اتفاق بیفتد؟ مگر من نقش خود را بد بازی کردم؟ بسیاری از بازی «ابراهیم شریف» تعریف کردند. چرا «محمّد مختاری» بعد از 30 سال بازیگری باید بیکار باشد؟! مردم می‌گویند چرا دیگر کار نمیکنی و من نمی دانم چه پاسخی بدهم.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X