نسبت به اتفاقات تاریخی کم‌کاری شده است

شماره مطلب:
1379
چهارشنبه 1400/09/17 02:54
درباره مستندی در ارتباط با قیام 29 بهمن مردم تبریز در گفت‌و‌گو با «شهرام علیزاده‌»

نسبت به اتفاقات تاریخی کم‌کاری شده است

قیام 29 بهمن 56 تبریز در اعتراض به کشتار بیرحمانه‌ 19 دی قم، زنجیره‌ای مردمی را شکل داد و همه‌ی ایران را با رمز مبارزه با ظلمِ ظالم، متحد ساخت تا حکومت پهلوی هر روز بیش از گذشته خود را شکننده ببیند و در نهایت مقهور اراده ملت گردد.

مستند «صداها فریاد میکشند» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی «شهرام علیزاده‌» از آثار بخش جایزه شهید آوینی پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت» به دنبال تصویرگری روزی از روزهای مبارزه برای شکست دیو زمانه است. «شهرام علیزاده‌» درباره موضوع مستند «صداها فریاد می‌کشند» به خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، گفت: این مستند درباره وقایع 29 بهمن سال 56 در تبریز است که این مراسم در اربعین شهادت مردم قم به دست حکومت پهلوی اتفاق افتاد و اعتراض مردم تبریز هم با سرکوب رژیم شاه روبرو شد و در این روز 13 نفر به شهادت رسیدند که از اقشار مختلف کارگر و دانش‌آموز و کارمند بودند.

این مستندساز باتجربه درباره دلیل ساخت مستندی با موضوع قیام مردم تبریز علیه رژیم پهلوی، گفت: بیشتر کارهایم در این 34 سال مستندسازی درباره انقلاب و دفاع مقدس بوده است، چون به این موضوع علاقه دارم. ساخت «صداها فریاد می‌کشند» را به دلیل همین تعلق خاطر به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیشنهاد کردم که مورد تائید واقع شد. این مستند، نمایش اتفاقات 29 بهمن 56 برای مردم امروز است.

«شهرام علیزاده» درباره فرم به کار رفته در مستند «صداها فریاد می‌کشند»، گفت: ما در این مستند، مکان‌هایی که درگیر تظاهرات شده بودند را با صداهایی که براساس اسناد و مدارک واقعی، از طریق صداپیشه‌ها بازسازی شد، ترکیب کردیم تا وقایع آن روز برای تماشاگر تداعی شود. خانه آقای «آیت‌الله قاضی‌طباطبایی» که آن زمان هدایت این جریان مبارزاتی را به عهده داشت و جلساتی را در منزل خود برگزار کرده بود هم بازسازی شد. من با این فرم، می‌خواستم صداهایی که در آن روز به فریاد درآمده و در فضا وجود دارد را از طریق بازسازی برای مخاطب نشان دهم.

«شهرام علیزاده» درباره دیدارهای هرساله مردم تبریز با مقام معظم رهبری در سالروز تاریخی این واقعه، با اشاره به لزوم حفظ خاطرات روزهای انقلاب، گفت: تاریخ معاصر ایران خیلی مهم است و به نظر من نسبت به اتفاقات تاریخی کم‌کاری شده است. باید نشان داده شود که چگونه مردم ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در راهپیمایی‌هایی که گرامیداشت اربعین شهرهای دیگر بود، به شکلی متحد علیه آن شرایط قیام کردند.

این مستندساز درباره انتخاب فیلمش برای بخش «جایزه شهید آوینی»، گفت: برای من افتخار بزرگی است که فیلم‌ام در بخش شهید آوینی حاضر است. «سینما حقیقت»؛ جشنواره مهم، معتبر و شناخته شده‌ای است و به علت این که فقط در زمینه مستند کار می‌کند، در دنیا جایگاه پیدا کرده است. هر فیلمی هم که در این جشنواره بتواند عنوانی پیدا کند، مسیر بهتری برایش به وجود می‌آید. آنلاین شدن جشنواره هم به نظرم می‌تواند یک عدالت در نمایش فیلم‌ها باشد، چون دیگر برای هیچ تماشاگر در داخل و خارج برای دیدن فیلم‌ها محدودیتی وجود ندارد، یعنی هر جایی که اینترنت باشد، می‌توان فیلم‌ها را دید و این از اتفاقات خوب این جشنواره است.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X