نگاهی به «دنیای وحشی زاگرس»؛ مستند تقدیر شده جشنواره فجر

شماره مطلب:
3211
دوشنبه 1401/11/24 09:49

نگاهی به «دنیای وحشی زاگرس»؛ مستند تقدیر شده جشنواره فجر

کارگردان «دنیای وحشی زاگرس» (فرشاد افشین‌پور) ما را با تجربه گرانبهای خود از طبیعت و محیط زیست سهیم می‌کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی‌کیا: صدای گرم و گیرای جناب داود نماینده که اولین جمله را می‌گوید و هم اینکه آن نماهای هوایی فوق‌العاده را از زاگرس بزرگ می‌بینیم، در همان سکانس معرفی، همه چیز تمام می‌شود، این یعنی اگر اندک علاقه‌ای به مستندهای حیات وحش داشته باشید، مجاب می‌شوید که این هفتاد و پنج دقیقه ارزش وقت گذاشتن و دیدن را دارد. مستندساز سرنخ رشته‌کوه زاگرس را نه از فلات ایران، که از بستر دریایی بین مصر و عربستان آغاز می‌کند تا به ما این نوید را بدهد که می‌خواهد همه چیز را دقیق و موشکافانه بگوید.

دوربین فرشاد افشین پور از مرز ایران و ترکیه در کرانه‌های دریاچه‌ وان، تا سواحل دریای عمان، از روی خط‌الرأس‌ها و فراز کوه دنا تا قعر دره‌ها و رودخانه‌ها، هرجا که اثری از حیات باشد را گشته و پیداست که با حوصله‌ فراوان و خلال سال‌ها تصاویری را ثبت و ضبط کرده، تا این گنجینه‌ بصری را در غالب یک مستند خوش ساخت تحویل چشم سخت‌پسند مخاطب دهد.

سنجاب‌ها، خرس‌ها، پلنگ‌ها، عقاب‌ها و دیگر جانداران که همگی بومی کوه‌های زاگرس هستند هر کدام بخشی از فیلم را به خود اختصاص می‌دهند و گفتار متن با لحنی که مختص همین گونه از مستندهاست، تصاویر را تکمیل می‌کند.

افشین پور که در کنار کارگردانی، نویسندگی اثرش را هم به عهده داشته پیش از این با مستند‌های تحسین شده‌ای چون «سفر به آمادای»، «زندگی در قلب دنا»، «امپراطوری سنجاب‌ها» و چند اثر دیگر توانمندی خود را در این ژانر حیات وحش ثابت کرده بود و این بار با مستند بلند «دنیای وحشی زاگرس» ما را با تجربه‌ گرانبهای خود همراه کرده است.

«دنیای وحشی زاگرس» در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و جایزه بهترین تصویربرداری را دریافت کرد.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X