نگاهی به مستند «احمد»

شماره مطلب:
1569
سه شنبه 1400/10/21 10:46

نگاهی به مستند «احمد»

مستند نیمه بلند «احمد» قهرمانی دارد که می‌کوشد به رویاهای بزرگ و دست نیافتنی زندگی خود جامعه عمل بپوشاند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمداحسان مفیدی: ویلچر بلند شود و روی پای خودش بایستد و راه برود. و این فصل جدیدی از زندگی پیچیده‌ی احمد بود که حالا در مستندی به نام خودش و با کارگردانی اعظم مرادی می‌خواهد برایمان تعریف کند. 

احمد که در کودکی و فقط بعد از چند دقیقه کمبود اکسیژن دچار آسیب مغزی غیرقابل بازگشت و محدودیت حرکت می‌شود، الان با پدر و مادر و برادرش زندگی می‌کند. اما هیچ محدویتی باعث نمی‌شود به چیزی که می‌خواهد نرسد. او علیرغم مخالفت خانواده به رشته تئاتر می‌رود و اول بازیگری و بعد کارگردانی را ادامه می‌دهد.

ساختار مستند «احمد» تعلیق شیرینی دارد و در دو زمان پیش می‌رود، اکنون و چند سال پیش، زمانی که سعی کرد به فاطمه پیشنهاد ازدواج بدهد و پدر او را قانع کند که می‌تواند مرد خانواده خودش باشد. همچنان که این فرآیند انجام می‌شود ما او را می بینیم که تنها روزگار می‌گذراند و حدس غالب این است که خب، تلاشش را کرده و همین ستودنی است. اما غافلگیری در انتهای کار و درست همانجا که باید رخ می‌دهد.


مرادی در مقام کارگردان، خوب توانسته اراده و خواستن را به تصویر بکشد و فیلمش را طوری پیش ببرد که مخاطب تا انتها با او بماند. احمد آنقدر مصمم و بااراده است که وقتی در انتهای فیلم می‌گوید می‌خواهد اولین کسی باشد که با معلولیت اسکار می‌گیرد، مارا مجاب می‌کند که منتظر مستند جذاب آن اتفاق هم باشیم.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X