وقتی فیک نیوزها بلای جان سینمای ایران میشوند
اخبار همیشه یکی از تعیینکنندهترین عناصری هستند که در تصمیمگیریهای عوامل یک مجموعه نقش مهمی دارند، حالا تصور کنید که این اخبار برای جامعه هدف بزرگتری مهم باشد، جامعهای به اندازه یک سینما و طرفدارانش.
اگر چرخی به اطراف سینما بزنید و دغدغههای اهالیاش را دنبال کنید به چندین کانال در شبکههای فضای مجازی میرسید که داعیه اطلاعرسانی اخبار سینما را دارند، کانالها و صفحاتی هرکدام بخشی از جامعه سینما، از سینماگران گرفته تا دوستداران آن، مخاطبشان هستند.
در فضایی که علاقهمندان بسیاری دارد و البته چهرههایی هم در آن حضور دارند که اخبارشان بعضا برای مردم مهم است، وجود این صفحات غیر قابل انکار بوده و حتی شاید مزایایی هم داشته باشد.
ولی اتفاقی که در عمل برای این شبکههای اطلاع رسانی افتاده، چیزی است که گهگاه بلای جان سینما و سینماگران شده است. حتی شاید برای نمونه بتوان به ماجرای برخی از بازیگران که زیر فشارهای این اخبار غلط تا مرز فروپاشی رفتهاند توجه کرد.
تعدادی از این صفحات مجازی بیشتر از خبررسانی به دنبال سهمخواهی و حتی خبر فروشی هستند، بزرگترین دروغها را با کمترین مبالغ منتشر میکنند حتی اگر پای آبروی کسی در میان باشد.
یکی از این صفحات که گردانندهاش به صفات بیان شده مشهور شده است چندی پیش در خبری مدعی بلیت ۱۰۰ هزار تومانی موزه سینما شده بود، خبری که از سوی روابط عمومی موزه سینما تکذیب شد.
از اساس وجود این کانالهای بیارزش و صفحات مجازی بیاعتبار برای سینما مضر است چه برسد به اینکه برخی از مدیران دولتی هم با گردانندگان این دست شِبهه رسانهها در ارتباط باشند.
فارغ از این موارد، انتشار اخبار فیک توسط این کانالها باعث شده تا به مرور زمان از اعتبارشان نیز کاسته شود، اما به هر حال برخیها از رسانههای معاند گرفته تا افرادی که قصد ایجاد حاشیه دارند از اخبار این صفحات استفاده میکنند.
کلام آخر
ما چه بخواهیم و چه نخواهیم کاسبان اخبار دروغ همیشه و همهجا حضور دارند، حتی در فضای جهانی فیلک نیوزهای بزرگی مثل شبکههای اینترنشنال تشکیل شده و مستقیم با هدایت صهیونیست به انتشار اخبار دروغ میپردازد.
نکته مهم در این میان نقش فعال ما برای کمرنگ شدن تاثیر این دست اخبار و این دست شِبهه رسانهها است، صفحاتی که خیلی از آنها به درستی مسیر خود را ادامه میدهند وحتی شاید به مراجع خبری مهمی هم تبدیل شوند و تعدادی از آنها هم با اصرار بسیار خبر میفروشند و یا انتقام رسانهای میگیرند.
اما مهم در مواجهه با تمامی این رسانهها، انتخاب درست و صحیح مخاطب است، مخاطب باید به برخی از مراجع خبری بیتوجه باشد تا حضورشان را کمرنگ کند.