پرچمی که باید حفظ شود
«حسن جعفری»؛ تهیهکننده و کارگردان مستند «پرچمهای مجازی» دربارهی ویژگیهای این اثر به خبرنگار موسسهی فرهنگی هنری اندیشهی شهید آوینی، گفت: ما در این مستند سعی کردیم نشان دهیم که در شرایطی که هنوز پلتفرم ایرانی فراگیری برای بیان اندیشههای خود نداریم، باید از امکاناتی مانند اینستاگرام برای انتقال اندیشههای دینی و انقلابی خود بهره ببریم.
کارگردان مستند «پرچمهای مجازی»، با اشاره به شرایط تولید این مستند، گفت: با توجه به این که اوایل سال 99 و در شرایط کرونایی این کار تولید شد، شرایط ویژهای را شاهد بودیم، چرا که این مستند کاملاً براساس گفتوگو با شخصیتها شکل گرفت. «حسن جعفری» در خصوص ماهیت مستند «پرچم های مجازی»، گفت: در روز شهادت حاج قاسم، اقشار مختلف مردمی و شخصیتهای شناخته شده، پستهایی در اینستاگرام مبنی بر اظهار ارادت نسبت به حاج قاسم و واکنش به خبر شهادت ایشان نشان دادند ولی اینستاگرام هم به شکل دستی و هم خودکار، با صدور اخطار هرگونه پستی که شامل عکس و نام سردار سلیمانی بود را حذف کرد. ما در این مستند با تعدادی از فعالان مجازی از اقشار مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی که پستها و صفحاتشان مورد ترور رسانهای اینستاگرام قرار گرفته بود، صحبت کردیم و چرایی ترس آمریکاییها از نشر عکس و نام سردار مورد بررسی قرار گرفت.
کارگردان مستند «پرچمهای مجازی» در ادامه گفت: هنوز هم هر مطلب و عکسی که در ارتباط با حاج قاسم باشد، به سرعت توسط اینستاگرام حذف میشود. اما ما در این مستند سعی کردیم، این نکته را متذکر شویم که باید در این جنگ مجازی ایستادگی کرد و از تفکر خود دست نکشید. مستند «پرچمهای مجازی» با حفظ ریتم مناسب سعی کرد به دور از هرگونه کلیشهپردازی و حرفهای تکراری، این سانسورِ از روی وحشت غرب را مورد تاکید قرار دهد تا مورد فراموشی تاریخی قرار نگیرد.
شایان ذکر است مستند «پرچمهای مجازی» تولید موسسهی فرهنگی هنری اندیشهی شهید آوینی است که در چهاردهمین جشنوارهی سینماحقیقت به نمایش درآمد و سال گذشته پخش تلویزیونی شد و این روزها مصادف با دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی از طریق شبکههای مختلف تلویزیونی در حال بازپخش است.