چقدر توانستیم از سیره‌ی شهید آوینی بهره ببریم؟

شماره مطلب:
1929
دوشنبه 1401/01/29 01:05
گفت و گو با «بهزاد پروین قدس»؛ عکاس «چشم انقلاب» و از برگزیده‌های هنر انقلاب در سال 1400

چقدر توانستیم از سیره‌ی شهید آوینی بهره ببریم؟

بهزاد پروین قدس»؛ عکاس پیشکسوت و هنرمند جانبازی که معروف به «چشم انقلاب» است، یکی از برگزیده‌های هفته هنر انقلاب در سال 1400 در رشته تجسمی بوده است. او که همرزم برادران شهید باکری بود و بارها در جبهه مجروح شد، در گفت و گو با خبرنگار موسسه اندیشه شهید آوینی درباره فعالیت هایش و نیز کمبودهایی که منجر به عدم توجه به هنرمندان متعهد انقلابی می‌شود، سخن گفت.

«بهزاد پروین قدس»؛ هنرمند تبریزی که از برگزیده‌های هنر انقلاب در سال 1400 در رشته‌ی تجسمی بوده است؛ انسان عجیبی است. نه تنها از این بابت که عکاس و طراح و مستندساز بوده و چندین نمایشگاه بین المللی برگزار کرده و چندین بار تقدیر شده است. نه تنها از این جهت که گنجینه‌ای از عکس‌های ناب دوران دفاع مقدس و تصاویری از زیست مدافعان حرم در سینه دارد. حاج بهزاد که چندین بار در دوران دفاع مقدس مجروح شده است، برخلاف برخی که با دوربین عکاسی به جبهه رسیدند، ابتدا جبهه را انتخاب کرد و این فضا بهانه‌ای شد تا به ثبت وقایع بپردازد و تبدیل به رزمنده‌ی هنرمند شود.

او که در دوران قبل از انقلاب به دلیل اعتراض به بی حجابی معلمش از مدرسه اخراج شده بود، در اوایل انقلاب به دلیل ثبت تمثال امام خمینی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) شناخته شد. همرزم «برادران شهید باکری» شد و سال‌ها در جبهه حضور داشت و به درجه‌ی جانبازی نایل گردید. بعدها «نقطه نقطه عشق» را درباره‌ی سیره‌ی زندگی مقام معظم رهبری در قالب 120 تصویر گرافیکی با به کارگیری میلیاردها نقطه طراحی کرد؛ همان‌گونه که سال‌ها پیش در جبهه به دیدار با آقا مفتخر شده بود؛ همان عکس معروفی که در کنار رهبر انقلاب لبخند به لب دارد، دیداری که در بازدید آیت‌الله خامنه‌ای از لشگر عاشورا در محرم سال 67 شکل گرفت و ایشان با لباس سپاه در حالی که وضو گرفته‌اند، در کنار حاج بهزاد دیده می‌شود. (عکس یک این گفت‌و‌گو)

«بهزاد پروین قدس» در میان امواج هیاهوی امروز رسانه‌ها بیگانه مانده است اما برای آشنایان به حقیقت، آشنا است. از زندگی‌اش، مستند «بیر عالم سوز» ساخته شد و خودش مستندساز زندگی بسیاری از شهدای مدافعان حرم است. این هنرمند بی‌ریا در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی درباره ارزش و اعتبار کار فرهنگی رسانه‌ای، گفت: ما هنوز به این نکته توجه نداریم که اثر هنری می‌تواند از سلاح هم تاثیر بیشتری داشته باشد. جامعه‌ی عکاسان هم باید در این زمینه نقش داشته باشند، چرا که برای ثبت در تاریخ، انتشار این عکس‌ها لازم است. ما در کشورهای دیگر می‌بینیم که چقدر به منابع عکس‌های جنگی توجه می‌شود.

«بهزاد پروین قدس» در خصوص عمده فعالیت‌هایش در سال 1400 گفت: یکسری کارهای طراحی انجام دادم مثل 2 طرح پوستر برای حاج قاسم سلیمانی که به شکل نقطه ترام کار شد. در این گونه آثار با راپید کار می‌شود و حدود 1 ماه زمان می‌برد. چند مستند هم برای شهدای مدافع حرم کار کردم مانند ساخت تله فیلم مستند حلماء درباره‌ی «شهید روح‌الله طالبی اقدم» و مستندهایی که درباره‌ی زندگی و سیره‌ی «شهید سیدرضا مراثی» و «شهید اکبر زوار جنتی» ساختم که از شبکه‌های یک، سه، افق و شبکه‌ی استانی سهند پخش شد.

این هنرمند در خصوص کمبودهایی که منجر به عدم توجه به هنرمندان متعهد انقلابی می‌شود، گفت: من قصور را از جانب مسئولان فرهنگی می‌دانم. جوانانی هستند که مشتاق فعالیت در این عرصه هستند ولی جایی نیست که ما بتوانیم به عنوان افرادی که سابقه‌ی حضور در مناطق جنگی را داریم، تجربیات خود را به آن ها انتقال دهیم. این بستر فراهم نیست و حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد. بچه‌های انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با خون و دل کار می‌کنند تا آثار به نمایش درآید. باید پرسید که دغدغه‌های آقا مرتضی آوینی کجاست؟ و ما چقدر توانستیم از سیره‌ی شهید آوینی بهره ببریم؟

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X