گفت‌و‌گو با «علی اکبر نوروزپور» درباره وضعیت مستندسازی در کشور

شماره مطلب:
3109
چهارشنبه 1401/10/7 11:06

گفت‌و‌گو با «علی اکبر نوروزپور» درباره وضعیت مستندسازی در کشور

مستند یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تولید فیلم در کشور است که همواره زیر سایه آثار حرفه‌ای سینما قرار می‌گیرد در حالی که مستندسازان با توجه به استعداد و خلاقیت‌هایی که در ارائه ایده‌های جدید دارند، می‌توانند بازگوکننده شرایط و فضاهای مختلف باشند. به همین منظور خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی در گفت‌و‌گو با «علی اکبر نوروزپور» از مستندسازان جوان کشور درباره فضای ساخت مستند در کشور، سخن گفت.

 «علی اکبر نوروزپور» که  مستند «از رنج عاشقی» را درباره جانبازان اعصاب و روان در کارنامه دارد، درباره میزان اقبال مخاطبان به آثار مستند، گفت: مواجهه مخاطب با آثار تولیدی یک طرفه نیست و به جهت‌گیری و برنامه‌های نهاد متولی مستندسازی در کشور بستگی دارد. در واقع ما نیاز به یکسری نهادهای دلسوز و مستقل داریم که متاسفانه وجود ندارد. ما چند نهاد مهم در کشور برای مستند داریم مثل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که سعی دارند کمک کنند ولی با توجه به این که وابسته به دولت هستند و تغییراتی پیدا می‌کنند، نمی‌توانند موثر باشند. گاهی هم جزیره‌ای رفتار می‌شود و تقسیم‌بندی کارها بین برخی افراد است.

«علی اکبر نوروزپور» درباره دشواری ساخت مستند گفت: بعضی می‌گویند با یک موبایل هم می‌توان فیلم ساخت ولی اینطور نیست. مستند قبلی من که در جشنواره سینما حقیقت بود، با توجه به این که مجوز داشتیم، بعد از چند ماه رایزنی و مجوزی و نامه‌ای که از سرمایه‌گذار داشتیم، نزدیک 45 روز برای ورود به لوکیشن آن وقت صرف شد. در کل مستندسازی کار راحتی نیست و سختی‌های خود را دارد.

وی افزود: مستندسازی با ساخت کلیپ فرق دارد. می‌توان یک فیلم کوتاه با موبایل ساخت ولی ساخت مستند حرفه‌ای نیاز به سرمایه و زمان دارد. باید برای سوژه چندین ماه تحقیق و فکر کرد تا مستند به شکل حرفه‌ای تولید شود.

این مستندساز با اشاره به علاقه مستندساز برای ساخت اثر گفت: مستندسازی به عشق و علاقه مستندساز برمی‌گردد. مثلاً برای تولید مستند «از رنج عاشقی» از تهران به شیراز رفتیم و آن جا زندگی کردیم تا بتوانیم مستند را بسازیم. این به غیر از وجود انگیزه و عشق نیست. هزینه‌هایی که انجام دادیم از بودجه‌ای که مصوب شده بود، بیشتر شد.

«علی اکبر نوروزپور» با انتقاد از عدم نمایش مناسب آثار مستند، گفت: متاسفانه سیاست‌های واحدی برای نمایش مستند وجود ندارد. هر کجا سیاست‌های خود را دارد و به همین دلیل مستندی که تولید می‌شود، به راحتی امکان اکران پیدا نمی‌کند. تا وقتی که روند اکران مستند مشخص نشود، امکان رشد مستندساز وجود نخواهد داشت. گاهی می‌بینیم یک جشنواره مستندی را می‌پذیرد و جشنواره دیگر همان مستند را قبول نمی‌کند! در تلویزیون هم امکان نمایش پیدا نمی‌کند. یک روند مناسبی باید وجود داشته باشد تا فضای تولید و عرضه آثار مستند به شکل درست فراهم شود.

این مستندساز در پاسخ به این که چه پیشنهادی برای اکران آثار مستند دارد، عنوان کرد: به نظرم شبکه مستند سیما بستر خیلی خوبی برای نمایش مستندها دارد. اما باید سیاستگذاری مناسبی برای نمایش مستندها وجود داشته باشد. همه نوع مستندی باید شرایط پخش پیدا کند. باید امکان نمایش مستندهای چالشی را هم فراهم کرد.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X