گفت‌و‌گو با «پرویز فلاحی پور»؛ از «شب دهم» دیروز تا «بی نشان» این شب‌ها

شماره مطلب:
2383
دوشنبه 1401/05/24 12:50

گفت‌و‌گو با «پرویز فلاحی پور»؛ از «شب دهم» دیروز تا «بی نشان» این شب‌ها

«پرویز فلاحی پور» که سابقه طولانی در ایفای نقش‌های ماندگار دارد، در «شب دهم» در نقش «یاور» خوش درخشید. او که به تازگی با سریال جدید «بی نشان» به آنتن تلویزیون رسیده است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی درباره معیارهای حضور در آثار تلویزیونی به خصوص سریال‌های مناسبتی صحبت کرد.

باز پخش دوباره سریال «شب دهم» در این شب‌ها از سویی نشان دهنده پُرمخاطب بودن سریالی با رویکرد معرفتی است و از طرفی نشانه‌ای از این دارد که سریال های تازه تولید نتوانستند همچون گذشته در مناسبت گرانقدری همچون محرم تماشاگران بسیاری را همراه خود کنند. «پرویز فلاحی پور» که سابقه طولانی در ایفای نقش‌های ماندگار دارد، در «شب دهم» در نقش «یاور» خوش درخشید. او که به تازگی با سریال جدید «بی نشان» به آنتن تلویزیون رسیده است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی درباره معیارهای حضور در آثار تلویزیونی به خصوص سریال‌های مناسبتی صحبت کرد.

«فلاحی پور» در پاسخ به این که دلیل ماندگاری برخی از آثار تلویزیونی، چه ویژگی‌هایی هست، عنوان کرد: همه موارد باید در کنار هم به خوبی بنشینند تا کاری خوش ساخت شده و ماندگار شود. سریال‌هایی مثل «شب دهم» که مورد توجه مردم قرار گرفت، جزو موارد استثنایی هستند. چون فیلمنامه کلاسیک منسجم و یکدستی داشت که سه پرده‌ای بود و گره‌افکنی و موارد تکنیکی در آن رعایت شده بود. در زمینه بازیگری هم انتخاب‌های درستی انجام شد و معمولاً دوستانی که انتخاب شدند، در نقش نشستند. سریال، فیلمبردار خوب آقای کاظم شهبازی و نورپردازی خوب و کارگردانی یکدستی داشت. در زمانی هم که پخش شد، همزمان با محرم و عید نوروز بود و مردم پای این سریال نشستند.

بازیگر سریال «دلنوازان» ادامه داد: شما وقتی یک تابلوی نقاشی می‌بینید، دیگر به این فکر نمی‌کنید که آن نقاش چه مواردی را به کار برده که آن اثر زیبا شده است. موارد مختلفی مقل اصول زیبایی‌شناسی و تجربه و ذوق هنرمند و رنگ‌های به کار رفته در این زیبایی دخیل بوده است و همه این‌ها ترکیبی ساخته که به چشم ما زیبا درآمده است. در فیلمسازی و سریال‌سازی هم این طور است و شما وقتی متن خوبی داشته باشید و خوب کارگردانی شود و همه عوامل به درستی کار خود را انجام دهند، در نهایت محصولی تولید می‌شود که مخاطب را جذب می‌کند.

بازیگر سریال‌های امنیتی «خانه امن» و «ترور خاموش» با اشاره به جذابیت قصه‌گویی آثار تولیدی، عنوان کرد: ایرانی‌ها بیشتر قصه محور هستند ولی موارد دیگری هم باید وجود داشته باشد تا کیفیت کار را بالا ببرد. به نظرم «شب دهم» کار بی‌نقصی بود. «پرویز فلاحی‌پور» در خصوص وجود شخصیت‌ها و قهرمانانی از جنس مردم، گفت: یاور و کل قصه «شب دهم» مسائل عاشقانه را داشت که در بقیه کارهای آقای فتحی هم هست. ولی قهرمانان «شب دهم» برای رسیدن به هدف بالاتر از عشق زمینی گذر کردند تا به یک عشق آسمانی برسند. این تحول برای مردم باورپذیر شد، یعنی این شخصیت‌ها به عشقی رسیدند که برایشان جاودان‌تر و ماندگارتر باشد. این معرفت ارزش دارد و در «شب دهم» هم عشق زمینی فدای عشق والا شد. «شب دهم» می‌خواست این را بگوید که اگر همه آدم ها درست هدایت شوند، به عشق آسمانی می‌رسند.

«پرویز فلاحی پور» که در کارنامه‌اش بازی در حوزه تئاتر هم وجود دارد، درباره نقش تعزیه در ساختار سریال «شب دهم» به خبرنگار موسسه اندیشه شهید آوینی گفت: از نقالی، پرده خوانی و تعزیه می‌توان در سریال‌ها به خوبی استفاده کرد ولی مساله مهم این است که از آن ها بتوان به شکل درست و منطقی استفاده کرد یعنی آن‌ها را در قالب دراماتیک نشان داد.

این بازیگر شناخته شده کشورمان درباره تازه‌ترین اثر تلویزیونی‌اش که به تازگی از شبکه سه سیما آغاز شد، گفت: من در سریال «بی نشان» نقش اصلی را بازی می‌کنم که خبرنگاری است که به خاطر آرمان‌هایش به جبهه رفته و جانباز است. الان هم که به شهر آمده، همان تعهدات و مسئولیت‌ها را روی گردن خود احساس می‌کند و تا آخر قصه هم از آرمان‌هایش کوتاه نمی‌آید و با همه مصیبت‌هایی که سرش می‌آورند، کوتاه نمی‌آید.

«پرویز فلاحی پور» درباره ویژگی‌ها و مختصات این نقش افزود: به نظرم آقای قویدل دکوپاژ خوبی در «بی نشان» دارد و فیلمبرداری آقای گل سفیدی هم خوب است. صدابرداری آقای قربانی و کار همه عوامل به خوبی انجام شده و الان منتظرم ببینم که مردم چه واکنشی درباره سریال نشان خواهند داد. «بی نشان» فیلمنامه لطیف و روانی دارد. برخلاف فیلمنامه «شب دهم» کلاسیک نیست ولی کار به روزی است و نیازمند تامل مخاطب است. 

بازیگر سریال «بی نشان» درباره تفاوت نقشی که در این اثر به عهده دارد و تمایز بازی در شخصیت‌های مثبت یا منفی، گفت: من قبلاً هم نقش‌های مثبت را بر عهده داشتم ولی کمتر بود. نقش‌هایی مثل «یاور» هم داشتم که در ابتدا منفی بود و بعد تبدیل به مثبت شد. خوشبختانه و به لطف خدا چهره‌ای دارم که با کمی گریم می‌تواند تغییر پیدا کند و به من هم نقش مثبت می‌خورد و هم منفی. نقش‌های منفی جای کار بیشتری دارند ولی بدم نمی‌آمد که در سریال «بی نشان» بتوانم از ابتدا یک نقش کاملاً مثبت بازی کنم. خودم سعی می‌کنم تناسبی میان نقش‌های مثبت و منفی داشته باشم تا یکنواخت نشود.

«پرویز فلاحی پور» درباره دلیل بازی در سریال جدید «ده نمکی» هم به خبرنگار موسسه، گفت: سریال «آزادی مشروط» موقعیت کمدی موقعیت دارد و برایم جالب بود که هم نقش متفاوتی داشته باشم و هم با آقای ده نمکی کار کنم. با بچه‌هایی که با ایشان کار می کردند، صحبت کردم و دوست داشتم با ایشان کار کنم. این سریال در دوران کرونا ساخته شده و درباره این شرایط است. کار متفاوتی است که در حال تولیدش هستیم و فکر می‌کنم بعد از ماه صفر آماده شود. من در سریال «آزادی مشروط» جزو افراد مسجدی هستم که برای کرونا فعالیت می‌کنند و به همراه آقای رجبی که نقش روحانی مسجد را بازی می‌کنند، کارها را سامان می‌دهیم.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X