گفت و گو با «ابراهیم اصغری» تهیه‌کننده سینما درباره نقش هنرمندان در فضای اجتماعی/ ناآگاهی نسل جوان نسبت به تاریخ معاصر

شماره مطلب:
2792
دوشنبه 1401/08/16 02:27

گفت و گو با «ابراهیم اصغری» تهیه‌کننده سینما درباره نقش هنرمندان در فضای اجتماعی/ ناآگاهی نسل جوان نسبت به تاریخ معاصر

«ابراهیم اصغری»؛ تهیه‌کننده سینما که در آثارش فیلم‌های دفاع مقدسی همچون «تک تیرانداز»، «اشنوگل» و «شور شیرین» به چشم می‌خورد، در گفت و گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی درباره وضعیت امروز سینماگران و نقش هنرمندان در شرایط اکنون و چگونگی مواجهه با اتفاقات صحبت کرد.

«ابراهیم اصغری»؛ تهیه‌کننده سینما که در آثارش فیلم‌های دفاع مقدسی همچون «تک تیرانداز»، «اشنوگل» و «شور شیرین» به چشم می‌خورد، در گفت و گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی درباره وضعیت امروز سینماگران و نقش هنرمندان در شرایط اکنون و چگونگی مواجهه با اتفاقات صحبت کرد. این تهیه‌کننده در پاسخ به این که موضع سینماگران درباره اتفاقات اخیر چه باید باشد، عنوان کرد: به نظرم مواردی که بعضاً در خیابان اتفاق می‌افتد، به جز بخشی که با برنامه‌ریزی و فتنه دشمنان صورت می‌گیرد و از اول انقلاب اسلامی هم بوده، کمبودهای فرهنگی است که منجر به ناآشنایی مردم شده است و به کم‌کاری در حوزه فرهنگ و اقتصاد برمی‌گردد. نارضایتی‌ها به اشکال مختلف بروز می‌کند. نقش سینما در آگاهی دادن به مردم به خصوص درباره مباحث تاریخی قطعاً موثر است. در دهه 90 کمتر شاهد تولید آثار مرتبط با انقلاب و کشورمان بودیم و چند ماهی است که مدیران فرهنگی حوزه سینما تلاش می‌کنند که یکسری موضوعات استراتژیک را با همکاری سینماگران به تولید برسانند.

این تهیه‌کننده که چند روز پیش مجوز ساخت فیلم سینمایی «شماره ده گریخت» را دریافت کرد، درباره فضای امروز فیلمسازی به خبرنگار موسسه، گفت: به نظرم اتفاقاتی که پیش آمده، می‌تواند به دلیل ناآگاهی نسل جوان و نوجوان ما نسبت به تاریخ معاصر باشد و این کمبود بابت کم توجهی مدیران دهه‌های قبل است و جامعه به دلیل این کمبود به اینجا رسیده است. ما همکارانی به عنوان تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده داریم که آمادگی دارند کارهایی انجام دهند ولی این‌ها معمولاً آثاری هستند که باید به نوعی سفارش داده شوند. قطعاً باید فیلم به شکل هنرمندانه و براساس واقعیات ساخته شود و قصه‌هایی داشته باشد که تماشاگر را درگیر کند. افراد مختلفی در سینما هستند که آمادگی تولید کار دارند و مدیر فرهنگی باید در این زمینه پیشقدم شود. البته باید مدیران شناخت داشته باشند و افرادی را به کار بگیرند که صادقانه و با کمال میل به موضوعات مرتبط با کشور بپردازد.

«ابراهیم اصغری» ادامه داد: تولید هر اثر هنری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و مدیران فرهنگی که بودجه‌هایی در اختیار دارند، باید بتوانند اقدام به تولید فیلم کنند. گاهی سرمایه‌گذار خصوصی براساس تمایلات خود فیلمی تهیه می‌کند که امکان دارد بیشتر متمایل به سود اقتصادی باشد و به سمت موضوعاتی برود که بیشتر سراغ جذب مخاطب و یا جشنواره باشد ولی اگر به سراغ موضوعاتی برویم که بیشتر فرهنگ ساز باشند، باید توسط مدیران انجام شود.

تهیه‌کننده فیلم «مردی شبیه باران» در پاسخ به این که سینما در قبال به تصویرکشیدن اتفاقات انقلاب اسلامی چه وظیفه‌ای دارد، گفت: تا به حال چند فیلم درباره تاریخ بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده اما بعضاً با تلاش سازندگان به نتیجه رسیده یعنی کار مشخص مدیران نبوده و نویسنده و کارگردان و تهیه‌کننده‌ها روی موضوع دغدغه داشتند و تصمیم گرفتند فیلمی بسازند. عِرق ملی و میهنی هنرمند ایجاب می‌کند که فیلمی درباره انقلاب اسلامی و کشورش بسازد و محصولی که تولید می‌شود بیشتر به دلیل تلاش و شناخت هنرمند است. برای ساخت فیلم به اصطلاح دم در اتاق مدیران نشسته تا بلکه بتوانند کمک و حمایتی بگیرند! در صورتی که ساخت آثار درباره موضوعات استراتژیک که به مسائل ملی و تاریخی ما برمی‌گردد و می‌تواند نقش جوان را درباره اتفاقات آگاه کند، دست مدیران است که دنبال این موضوعات بروند و از سازندگان آثار بخواهند که کار تولید کنند.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X