گفت و گو با «حمید بهمنی» درباره وظیفه سینماگران درباره اتفاقات اخیر کشور/انقلاب اسلامی تنها راه نجات انسان است

شماره مطلب:
2762
چهارشنبه 1401/08/11 02:29

گفت و گو با «حمید بهمنی» درباره وظیفه سینماگران درباره اتفاقات اخیر کشور/انقلاب اسلامی تنها راه نجات انسان است

گفت و گو با «حمید بهمنی»، کارگردان پیشکسوت سینما انجام شد. کارگردان آثار دفاع مقدسی که دیدگاه خود را درباره وظیفه سینماگران به صراحت اعلام کرده است.

شرایط امروز و انواع حواشی که به دنبال دارد، سوال مهمی را ایجاد می‌کند که سهم و وظیفه سینماگران و اهالی هنر در قبال این اتفاقات چیست؟ آیا باید گوشه‌گیری اختیار کنند یا بیانیه صادر کنند و وقایع را به شکلی دیگر تفسیر کنند؟ در این خصوص، گفت و گوی خبرنگار فرهنگی هنری موسسه اندیشه شهید آوینی با «حمید بهمنی»، کارگردان پیشکسوت سینما انجام شد. کارگردان آثار دفاع مقدسی که دیدگاه خود را درباره وظیفه سینماگران به صراحت اعلام کرده است.

شما به عنوان یک سینماگر پیشکسوت، فکر می‌کنید هنرمندان در قبال اتفاقات باید چگونه رفتار کنند؟

وقتی جامعه در شرایط خاصی قرار می‌گیرد و کیان کشورمان به خطر می‌افتد، هنرمندی که متعهد است باید در حوزه کاری خود واکنش درست انجام دهد. افرادی که کار فرهنگی و هنری می‌کنند، مستثنی نیستند و نباید این طور تعبیر کنند که نیازی به دخالت آن‌ها نیست. جریان فتنه سال‌ها است که در کشورمان به وجود آمده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با انواع ترورها و جنگ تحمیلی و بعدها به شکل انواع توطئه‌ها علیه ایران کار کرد. تنش‌های سیاسی و انواع مسائلی که به وجود می‌آید، این وظیفه را به عهده هنرمند کشورمان قرار می‌دهد که موضعی همسو با تفکرات انقلاب اسلامی نشان دهد. چون ما معتقدیم انقلاب اسلامی تنها راه نجات انسان است و راهی برای خوشبختی است. این گفته حضرت امام (ره) است. باید هنرمند در هر موضوع واکنش همسو با انقلاب اسلامی و برخلاف نگاه غربی داشته باشد. نگاه غربی کاملاً نسبت به اتفاقات تلخ و گزنده است. هنرمند باید در صحنه باشد و از وقایع مطلع باشد و در حوزه کاری خود ورود پیدا کند. خودم بایت اتفاقات اخیر، دو طرح برای ساخت در تلویزیون و سینما ارائه کردم که امیدوارم به موقع موفق به تولید آن‌ها شوم.

به نظرتان دلیل برخی از اظهارنظرهای هنرمندان به دلیل غرب‌گرایی  آن‌ها است؟ برخی هم هستند که سکوت را انتخاب کردند.

ما نمی‌توانیم سرنوشت انقلاب اسلامی را به سرنوشت کاری خودمان گره بزنیم. انقلاب اسلامی، سرنوشت حیاتی برای انسانها است. افرادی هستند که به انقلاب اسلامی اعتقاد ندارند و برخی هم ظاهربین هستند و دنبال منافع شخصی هستند. برخی از هنرمندان هم انقدر از آنطرف پول دریافت کرده و حمایت شدند که در زمین آن ها بازی می‌کنند. برخی داخل و بعضی داخل ایران هستند که این شکلی‌اند و عملاً با دشمن همراهی می‌کنند. علت‌اش این است که دارای تفکر مناسب نیستند. دشمن این افراد را شناسایی می‌کند و روی آن‌ها کار می کند. مثلاً به سفارتخانه خود دعوت می‌کند و از آن‌ها پذیرایی می‌کند. این افراد که مورد حمایت سفارتخانه‌های غربی بودند، در زمان حوادث موضع‌گیری به نفع آن‌ها می‌گیرند. سفارتخانه‌ها اسنادی از کمک‌هایی که به این هنرمندان کردند، دارند و آن شخص مجبور می‌شود که به نفع آن‌ها موضع‌گیری کند. این از خودشیفتگی به جریان غرب می‌آید که سلبریتی‌هایی که تعهدی به انقلاب اسلامی ندارند، به دام غربی‌ها می‌افتند و علیه نظام صحبت کنند. من معتقدم که باید مدیران عالیرتبه کشور خط خود را از این سلبریتی‌ها جدا کنند. باید در رسانه ملی و سینما و بخش‌های مختلف این سلبریتی‌های متمایل به غرب را دور کرد. دیگر زمان زیادی از انقلاب اسلامی گذشته و وقت آن است که غربال فرهنگی شکل بگیرد. این باعث می‌شود که مسیر ما پاک‌تر شود و هنرهای مختلف مثل سینما و تئاتر و تلویزیون و موسیقی و تجسمی پاک شود. اگر مماشات با آن‌ها شود، همین جریان ادامه پیدا می‌کند. هنرمندان و ورزشکارانی هستند که بین مردم شناخته شده هستند ولی به دام دشمن افتادند و در همین ماجرای اخیر دیدیم که چه واکنشی نشان دادند.

شما به عنوان هنرمند انقلابی چه اقداماتی در ماجرای اخیر نشان دادید؟

ما در هیات اسلامی هنرمندان، بیانیه‌ای را در جهت انقلاب اسلامی امضاء کردیم. من براساس قسمی که برای انقلاب اسلامی خوردم که قسم الهی است، پای این نظام می‌ایستم. روا نیست انقلابی که ما را تا این جا آورده را تنها بگذاریم. برخی از هنرمندانی که توسط انقلاب پرورش پیدا کردند و به جایگاهی رسیدند، الان علیه انقلاب موضع می‌گیرند. آن سلبریتی که بابت هر برنامه کلی پول گرفت، موضعی علیه انقلاب اسلامی گرفت ولی من که یک میلیونم این مبلغ هم نگرفتم، همچنان پایبند انقلابم چون به این نظام تعلق خاطر دارم. افرادی که بیشترین سود را از نظام داشتند، الان کم لطفی می‌کنند. اینها یادشان رفته قبلاً کجا بودند و چطور به اینجا رسیدند.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X