گفت و گو با «حمید داوودآبادی»/ مردم تشنه فرهنگ هستند

شماره مطلب:
2053
یکشنبه 1401/02/25 03:37

گفت و گو با «حمید داوودآبادی»/ مردم تشنه فرهنگ هستند

برپایی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بهانه‌ای شد تا سراغی از «حمید داوودآبادی» بگیریم که سال‌ها است به عنوان نویسنده‌ای فعال و شناخته شده در حوزه ادبیات پایداری می‌درخشد. این نویسنده که رزمنده دوران دفاع مقدس بوده همچنان و همیشه خاطرات زیادی پیرامون مقاومت و ایثار رزمندگان اسلام دارد. «حمید داوودآبادی» در‌ گفت‌و‌گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، پیرامون آثاری که در نمایشگاه امسال دارد، سخن گفت.

«حمید داوودآبادی» در‌ گفت‌و‌گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، پیرامون آثاری که در نمایشگاه امسال دارد، گفت: در این نمایشگاه، کتاب «شهادت طلبان» را در 2 جلد دارم که یک کار تحقیقاتی است و انتشارات شهید کاظمی منتشر کرده. این کتاب درباره حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و اعزام نیرو از ایران به لبنان برای کمک به مردم لبنان است و عملیات شهادت طلبانه‌ای که حزب‌الله انجام داد و منجر به فرار رژیم صهیونیستی شد. این نویسنده درباره شکل‌گیری این اثر پژوهشی گفت: من از سال 74 روی مجموعه «شهادت طلبان» کار کردم و در لبنان و سوریه کارهای تحقیقاتی انجام دادم.

«حمید داوودآبادی» درباره دیگر آثار خود در نمایشگاه سی و سوم گفت: جلد اول کتاب «جاسوس بازی» را در نمایشگاه دارم و جلدهای دوم و سوم این مجموعه زیر چاپ است. جلد اول را برای اولین بار در نمایشگاه در غرفه انتشارات شهید کاظمی عرضه کردیم. «جاسوس بازی» یک کار بی‌نظیر است چون تا به حال کسی سراغ جاسوسانی نرفته که در سال‌های بعد از انقلاب ضرباتی به کشور زدند. وی درباره محتویات کتاب «جاسوس بازی» به خبرنگار موسسه، گفت: یک کار تحقیقاتی مفصل درباره جاسوسانی است که در مسئولیت‌های مختلف نفوذ کردند و جاسوسی کردند. چند سوژه را انتخاب کردم و به شکل مستند، زندگی این جاسوسان و فرجام کار آن‌ها را شرح دادم. این جاسوسان سمت‌های مختلفی داشتند، مثلاً مترجم فلان مسئول یا خلبان خصوصی مسئولی بودند!

«حمید داوودآبادی» با اشاره به انتشار نسخه نهایی کتاب «از معراج برگشتگان» گفت: این کتاب تجدید چاپ شد و در نمایشگاه امسال ارائه شد. این مجموعه کتاب در 2 جلد و 1600 صفحه، درباره‌ی خاطرات خودم از کودکی تا انقلاب و بحران‌های اوایل انقلاب و دوران حضور در جنگ است و در غرفه انتشارات شهید کاظمی عرضه می‌شود.

این نویسنده و فعال فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی افزود: کتاب «راز احمد» درباره‌ی سرنوشت «حاج احمد متوسلیان» را در نمایشگاه دارم که چاپ دوم این کتاب است که «نشر یا زهرا» منتشر کرده و چاپ اول این کتاب مورد استقبال قرار گرفته بود. «نشر یا زهرا» در راهروی 27 و روبروی نشر جمکران است.

«حمید داوودآبادی» درباره فضای برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نکته‌ای که برایم در چند روز اول برگزاری نمایشگاه عجیب بود، میزان استقبال مخاطبان از کتاب‌ها بود که با توجه به وضعیت گرانی و شرایط امروز فروش خیلی خوبی از کتاب‌ها شد. مثلاً قیمت 2 جلد «از معراج برگشتگان»، 410 هزار تومان است و با این وجود مردم خریدار کتاب هستند. من خودم در نمایشگاه بازخورد کتاب‌هایم را می‌بینم که امسال واقعاً جالب بوده است. مثلاً کتاب «شهادت طلبان» یک کتاب تخصصی درباره‌ی لبنان است ولی مردم خریداری می‌کنند و وقتی من این مجموعه 2 جلدی با قیمت 260 هزار تومان را امضاء می‌کنم، از این استقبال تعجب می‌کنم. قیمت کتاب‌ها به خاطر گرانی کاغذ بالا رفته ولی جالب است که مردم استقبال خوبی کردند. من فکر نمی‌کردم که با توجه به گرانی‌ها این کتاب‌ها به فروش خوبی برسد ولی مردم راحت کتاب می‌خرند. وی ادامه داد: 2 سال نمایشگاه کتاب به خاطر کرونا تعطیل بود و مردم تشنه فرهنگ هستند و استقبال از کتاب‌ها متعجبم کرد. این نشان می‌دهد که نمایشگاه تا چه حد می‌تواند در فرهنگ مردم تاثیر داشته باشد و نباید مسئولین از برگزاری درست نمایشگاه غافل شوند. چه ایرادی دارد که با توجه به استقبال مردم هر 6 ماه نمایشگاه داشته باشیم. در دوره‌های گذشته مثلاً 30 درصد فقط بیننده بودند ولی امسال مردم اکثراً خریدار کتاب هستند.

این نویسنده مطرح آثار دفاع مقدس در پاسخ به این که چه پیشنهاداتی برای برگزاری بهتر نمایشگاه کتاب دارد، گفت: فروش کتاب‌ها در بازدید حضوری و از طریق آنلاین خیلی خوب بود ولی متاسفانه مدیران فرهنگی خیلی عقب‌تر از مردم هستند. این همه فرصت برای برگزاری نمایشگاه بود ولی از روز چهارم تازه شروع به نصب فهرست انتشاراتی‌ها در محل برگزاری کردند!  بعضی غرفه‌ها بعد از چند روز تازه راه افتادند. یک سال فرصت داشتند ولی مدیران فرهنگی نمی‌توانند همپای مردم باشند.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X