گفت و گو با «رحیم مخدومی»؛ نویسنده و فعال حوزه ادبیات دفاع مقدس

شماره مطلب:
2055
دوشنبه 1401/02/26 12:33
هم‌افزایی مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران

گفت و گو با «رحیم مخدومی»؛ نویسنده و فعال حوزه ادبیات دفاع مقدس

در میان غرفه‌های برپا شده در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در بخش عمومی نمایش آثار، غرفه‌ای که به چشم می‌خورد، عنوان «مجمع ناشران دفاع مقدس» به خود گرفته است. غرفه‌ای پُربار با نشست‌ها و دیدارهای فعالان حوزه‌ی کتاب دفاع مقدس که مسئولان فرهنگی نیز از بازدیدکننده‌های این غرفه هستند. «رحیم مخدومی»؛ نویسنده و فعال ادبیات و کتاب دفاع مقدس که بیشتر با برپایی جشنواره‌ی داستان «رسول آفتاب» شناخته می‌شود، در گفت و گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، در خصوص اقدام صورت یافته از سوی ناشران دفاع مقدس برای برپایی غرفه‌ی مشترک، گفت.

«رحیم مخدومی»؛ نویسنده و فعال ادبیات و کتاب دفاع مقدس که بیشتر با برپایی جشنواره‌ی داستان «رسول آفتاب» شناخته می‌شود، در گفت و گو با خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، در خصوص اقدام صورت یافته از سوی ناشران دفاع مقدس برای برپایی غرفه‌ی مشترک، گفت: ما امسال برای اولین بار غرفه‌ی تجمیعی با حضور 40 ناشر دفاع مقدس را در غرفه‌ی مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران برپا کردیم. برپایی این غرفه‌ی مشترک علاوه بر این که کمک می‌کند تا ناشرانی که امکان حضور مستقل ندارند محصولات خود را ارائه دهند، بلکه جهت هم‌افزایی ناشران این حوزه صورت گرفت و دوستان از این تجمیع راضی هستند و تجربه‌ی خوبی است.

«رحیم مخدومی» با اشاره به اهداف مجمع، از ویژگی‌های برپایی غرفه‌ی مشترک ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: غرفه‌ی مجمع ناشران دفاع مقدس، محفلی برای گفت و گو میان ناشران و فعالان فرهنگی دفاع مقدس و مکانی برای عرضه و فروش آثار است. ما در این روزها با مسئولان هم دیدارهایی داشتیم و برای رسیدن به اهداف مجمع، طرح‌ها و پیشنهاداتی ارائه شد که می‌تواند موجب تسهیل در زمینه تولید و توزیع نشر باشد و این‌ها اتفاقات خوشایندی برای ادبیات حوزه‌ی دفاع مقدس است.

نویسنده‌ی کتاب «جنگ پابرهنه» در پاسخ به این که در روزهای برپایی نمایشگاه، چه ملاقات‌ها و طرح‌هایی صورت گرفت، به خبرنگار موسسه، گفت: از جمله طرح‌هایی که ما سعی می‌کنیم با همکاری و هماهنگی دوستان پیگیری کنیم، طرح «شمس» به منزله‌ی «شبکه مطالعاتی سازمانی» است. این طرح که از 3 ماه پیش شروع شده و امیدواریم گسترش یابد، پیرامون تشکیل کتابخانه‌های کوچک از 150 تا 600 عنوان برای هر نهاد و موسسه و دستگاه در سراسر کشور است. تاکنون حدود 200 کتابخانه‌ی کوچک دایر شده و تا خردادماه به 500 کتابخانه خواهد رسید. ظرفیت نمایشگاه کتاب زمینه‌ای فراهم کرد تا تفاهم نامه‌هایی امضاء شود و انشاء‌الله به چند هزار کتابخانه در چند ماه آینده برسیم.

وی افزود: ما در نمایشگاه سی و سوم کتاب تهران، تعاملاتی با ناشران و مسئولان فرهنگی داشتیم، از جمله زمانی که آقای جبلی؛ ریاست سازمان صدا و سیما از غرفه ما بازدید کردند، ایشان پیشنهاد دادند که از ظرفیت کتاب‌های دفاع مقدس برای تولید آثار تلویزیونی استفاده شود و آقای جبلی اعلام آمادگی کردند که از آثار دفاع مقدسی اقتباس شود.

«رحیم مخدومی» با اشاره به لزوم معرفی آثار منتشره در حوزه‌ی کتاب دفاع مقدس از طریق رسانه‌ها، گفت: در زمینه‌ی معرفی کتاب‌ها در سال‌های گذشته، برنامه‌هایی در تلویزیون تهیه شد ولی به طور عادلانه این فرصت در اختیار همه‌ی ناشران قرار نگرفت و به ناشران خیلی محدودی میدان داده شد. مجمع ناشران دفاع مقدس به دنبال آن است که فرصت عادلانه‌ای برای همه‌ی ناشران ایجاد شود تا کتاب‌های دفاع مقدسی از طریق رسانه‌هایی مثل صدا و سیما به مردم معرفی شود. قرار است ما نشستی با مسئولان صدا و سیما داشته باشیم تا راه‌های مختلف را تبیین کنیم.

وی افزود: موارد پیشنهادی جهت معرفی آثار دفاع مقدس می‌تواند شامل معرفی آثار منتشره در قالب خبر، ارائه‌ی گزارش از برنامه‌های حوزه‌ی کتاب شامل رونمایی و نقد و جشن امضای کتاب و نیز استفاده از ظرفیت برنامه‌های پُرمخاطبی باشد که رویکرد مستقیم درباره‌ی کتاب ندارند ولی می‌توانند در برنامه‌های خود به معرفی کتاب‌های دفاع مقدس اقدام کنند.

«رحیم مخدومی» در پاسخ به این که در نمایشگاه سی و سوم کتاب تهران با چه آثاری حاضر است، عنوان کرد: بنده، کتاب «حاج قاسم و پرواز نقاشی‌ها» را در حوزه‌ی کتاب کودک توسط انتشارات جمکران در نمایشگاه کتاب امسال دارم که همان طور که از عنوانش پیدا است درباره‌ی «حاج قاسم سلیمانی» و در ارتباط با کودکان است.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X