گفت و گو با «عباس عسگری»؛ کارگردان انیمیشن «لوپتو»

شماره مطلب:
2999
شنبه 1401/09/12 02:18

گفت و گو با «عباس عسگری»؛ کارگردان انیمیشن «لوپتو»

انیمیشن بلند سینمایی «لوپتو» چند روزی است که در حال اکران در سینماها است. این انیمیشن که مورد توجه مخاطبان به خصوص گروه سنی کودک و نوجوان قرار گرفته است، سعی دارد که در فضایی فانتزی، قصه‌ای باورپذیر برای مخاطب ایرانی بسازد. در گفت‌و‌گوی خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی با «عباس عسگری»؛ کارگردان انیمیشن «لوپتو» درباره این اثر، نوع نگاه کارگردان و انتخاب گروه سنی مخاطبان صحبت شد.

انیمیشن بلند سینمایی «لوپتو» چند روزی است که در حال اکران در سینماها است. این انیمیشن که مورد توجه مخاطبان به خصوص گروه سنی کودک و نوجوان قرار گرفته است، سعی دارد که در فضایی فانتزی، قصه‌ای باورپذیر برای مخاطب ایرانی بسازد.

در گفت‌و‌گوی خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی با «عباس عسگری»؛ کارگردان انیمیشن «لوپتو» درباره این اثر، نوع نگاه کارگردان و انتخاب گروه سنی مخاطبان صحبت شد.

ایده فیلمنامه «لوپتو» براساس چه نیازی در مخاطب انتخاب شد؟ بیشتر چه گروه سنی مخاطب را در نظر داشتید؟

گروه سنی حدود 6 تا 12 سال مدنظر ما بود. یعنی دو بازه سنی 6 تا 9 سال و 9 تا 12 سال را درنظر گرفتیم. ولی این نوع فیلم‌ها به طور کلی مخاطب کودک و خانواده دارد، چون کودک به همراه خانواده برای دیدن انیمیشن به سینما می‌آید. ایده مرکزی «لوپتو» هم در مورد ملاقات یک پسربچه با فرشته بود.

اسم «لوپتو» چه چیزی را تداعی می‌کند؟

در لهجه کرمانی، «لوپتو» به عروسک دست‌ساز گفته می‌شود. در فیلم هم اسم کارگاه اسباب بازی است.

چطور سرمایه‌گذار برای تولید اثری انیمیشن پیدا کردید؟

ما در کرمان موسسه‌ای فرهنگی هنری داریم به نام «فراسوی ابعاد» و «لوپتو» را به طور مشترک با حوزه هنری کار کردیم. ما  در شرکت خودمان روی ایده فیلمنامه کار کردیم و تولید را شروع کردیم و در این مرحله سراغ حوزه هنری رفتیم.

با توجه به انواع تولیدات هالیوودی چه هدف و تصوری از مخاطب کودک ایرانی داشتید و این که تا چه میزان سعی کردید داستانی متفاوت و ایرانی برای مخاطب بسازید؟

ما در شرکت خود بخش تحقیق و پژوهش داریم و در آن جا ایده‌ها شناسایی و کار می‌شود. درباره «لوپتو» هم بحث‌های زیادی داشتیم تا فیلمنامه آن تکمیل شود. به نظرم ایده این انیمیشن مربوط به دوره خاصی نیست، چون ایده کلی ایمان، امید و تلاش را در فیلمنامه قرار دادیم که بحث ورود فرشته هم براساس ایمان به غیب بود.

در مدتی که «لوپتو» اکران شد، به صدر جدول فروش فیلم‌ها رسید. پیش بینی شما از وضعیت اکران چیست؟

چند روز است که در صدر جدول فروش قرار داریم. فکر می‌کنم فقط 2، 3 روز اول اکران در صدر نبودیم و بعد به صدر رسیدیم. فیلم «لوپتو» قرار بود اکران سال 98 را داشته باشد. ما از سال 1395 تا پایان 97 تولید این انیمیشن را داشتیم و وقتی می‌خواستیم در سال 98 «لوپتو» را اکران کنیم، نشد و اکران آن 3 سال عقب افتاد و امسال تهیه‌کننده تصمیم گرفت که آن را اکران کند. تا اینجا هم اکران خوبی داشتیم و امیدواریم شرایط بهتر هم شود.

تعداد سالن‌های اکران «لوپتو» راضی‌کننده است؟ اصولاً سینمای ایران و سینمادارها به انیمیشن اهمیت می‌دهند؟

تهیه‌کننده بهتر می‌تواند درباره سرگروه و سینماهای فیلم ما صحبت کند. فکر می‌کنم تعداد سالن‌هایی که به ما در سراسر ایران دادند، خوب است و بیشتر هم خواهد شد. هر چقدر اقبال مردم از اثر بیشتر شود، سینمادار هم علاقمند به اکران آن می‌شود.

پروژه بعدی شما در حوره انیمیشن چیست؟ آیا اقدامی کرده‌اید؟

 از زمانی که تولید «لوپتو» تمام شد، گروه طرح و ایده شروع کرد به انتخاب ایده و نوشتن داستان. همین الان چند فیلمنامه در حد سیناپس داریم و منتطریم تا ببینیم در اکران چه اتفاقی برای «لوپتو» می‌افتد تا بتوانیم کار بعدی را از میان داستان‌هایی که داریم، انتخاب کنیم.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X