گفت و گو با «غلامرضا آزادی»؛ تهیه‌کننده پیشکسوت درباره وضعیت تولید فیلم/ سینما نیاز به فکر دارد

شماره مطلب:
3016
دوشنبه 1401/09/14 03:23

گفت و گو با «غلامرضا آزادی»؛ تهیه‌کننده پیشکسوت درباره وضعیت تولید فیلم/ سینما نیاز به فکر دارد

گفت و گوی خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی با «غلامرضا آزادی»؛ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمبردار باسابقه سینمای ایران درباره وضعیت تولید فیلم در این روزها و تفاوتش با دهه 60 انجام گرفت.

سینمای ایران در وضعیت مناسبی برای تولید و اکران به سر نمی‌برد و لازم است تا با بحث و گفت و شنود با صاحبنظران و افراد شناخته شده سینما بتوان از این مسیر عبور کرد تا دوباره شاهد رونق تولید و اکران فیلم‌های سینمایی باشیم و باز هم سینمای ایران شاهد استقبال مخاطبان باشد. به این منظور گفت و گوی خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی با «غلامرضا آزادی»؛ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمبردار باسابقه سینمای ایران انجام گرفت. این سینماگر با انتقاد از وضعیت تولید فیلم، گفت: در این شرایط سخت است درباره سینما صحبت کنیم. ما در وضعیت نامناسبی قرار داریم و سینماگر دنبال پولی برای اداره زندگی خود است. البته من کارشناس  نیستم و آن‌ها که پول کارشناسی می‌گیرند باید در این خصوص صحبت کنند! ما هم که حرفی می‌زنیم، فایده‌ای ندارد! من چند است به خاطر وظیفه انسانی فقط در دانشگاه تدریس می‌کنم.

تهیه‌کننده فیلم‌های ماندگار کودکانه همچون «دره شاپرک‌ها» و «کاکلی» در ادامه با برشمردن برخی از معضلاتی که دامنگیر چرخه تولید می‌شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه سینماداران اصلی از راه سینما زندگی نمی‌کنند، بلکه از راه قرض‌گرفتن زندگی خود را طی می‌کنند! در نهایت اگر شرایط‌اش را داشته باشند، در اسنپ کار می‌کنند! آن‌ها که سینما خوانده‌اند، کار دیگری از آن ها برنمی‌آید. «غلامرضا آزادی» درباره ویژگی‌های سینمای مطلوب خود گفت: سینما رویاپرداز است و زندگی یاد می‌دهد. ما باید به سمت زایش سینمای مدرن برویم. سینما می‌تواند موجب ایجاد شادی و خوشی و زندگی شود.

این تهیه‌کننده که این روزها نامش به عنوان تهیه‌کننده فیلم «طبقه یک و نیم» دیده می‌شود، درباره وضعیت اکران آثار سینمایی، گفت: وقتی سینما، تماشاگر نداشته باشد، فایده‌ای ندارد. من به عنوان سینماگر چیزهایی یاد گرفتم ولی نمی‌توانم آن را بسازم. «غلامرضا آزادی» در پاسخ به این که سینمای امروز چه تفاوت‌هایی به لحاظ تولید و عرضه نسبت به سینمای دهه 60 پیدا کرده، گفت: آن زمان ما فیلم می‌ساختیم و یک عده فیلم‌ها را می‌دیدند و اظهار رضایت می‌کردند. دنبال سوژه‌های تازه، متنوع و آموزنده بودیم. میزان محدودیت‌ها کم بود و ما بر مشکلات فائق می‌شدیم. یک امیدی برای فیلمسازی بود و سینماگر برای رفع مشکلات تلاش می‌کرد. ما آن زمان سه نفری شریک می‌شدیم و فیلم می‌ساختیم ولی الان اینطور نیست. ما سوادِ سینما داشتیم. چند نفر جمع می‌شدیم و با پول خیلی کم، فیلم خوب می‌ساختیم. ولی الان فیلم‌هایی با بودجه بالا ساخته می‌شود که اصلاً دیده نمی‌شود.

«غلامرضا آزادی» درباره هزینه‌های تولید فیلم در کشور، گفت: الان فیلم‌های بیست میلیاردی ساخته می‌شود که مخاطبی هم ندارد. الان علاقه و ذوق برای تولید فیلم وجود ندارد. بچه‌های قدیمی فیلمساز الان کجا هستند؟ در سینما کار ارزنده انجام نمی‌شود و سینما شکل خود را عوض کرده است. وی ادامه داد: مدیران ما سینما را نمی‌شناسند. سینما نیاز به دانش و آگاهی دارد و حرفه پیچیده‌ای است که با حوزه‌های دیگر فرق دارد. هر کسی نمی‌تواند سینما را اداره کند. این کار نیاز به افرادی دارد که حتماً سینما خوانده باشند و کار کرده باشند و از همه پیچیدگی‌های کار آگاهی داشته باشند. یک تحصیلکرده دانشگاه هم اگر کار عملی نکرده باشد، باز نمی‌تواند در سینما موفق شود.

این تهیه‌کننده شناخته شده سینما افزود: سینما با ادبیات، فرهنگ و اجتماع گره خورده است. وقتی این مسائل در سینما نیست اصلاً اصل سینما غلط است. دو تا دیالوگ سالم در فیلم‌ها وجود ندارد چه برسد به این که از روی رمان بخواهیم فیلم بسازیم. ما چطور در دهه‌های گذشته فیلم می‌ساختیم؟! ما تحقیق می‌کردیم. ادبیات می‌خواندیم. دنبال مسائل رویایی بودیم. الان نمی‌توان به راحتی کار کرد. سینما با پول ساخته نمی‌شود. سینما نیاز به فکر دارد.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X