گفت و گو با «مهدی عظیمی میرآبادی» مدیر اسبق سینمایی درباره شرایط امروز سینمای کشور/ هر چیزی که آرامش و امید را از مردم بگیرد، قطعاً مفید نیست

شماره مطلب:
3096
یکشنبه 1401/10/4 01:24

گفت و گو با «مهدی عظیمی میرآبادی» مدیر اسبق سینمایی درباره شرایط امروز سینمای کشور/ هر چیزی که آرامش و امید را از مردم بگیرد، قطعاً مفید نیست

خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، گفت‌و‌گویی با «مهدی عظیمی میرآبادی» که سابقه معاونت سینمایی و مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس دارد، انجام داده که در ادامه می آید.

در حالی که علاقمندان سینما در انتظار برپایی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هستند، برخی از افراد و گروه‌های تازه‌تاسیس در آنسوی مرزها در حال اجرای برنامه‌هایی در مسیر مقابله با این رویداد و تحریم جشنواره‌های مختلف و به طور کلی روند تولید در سینمای ایران هستند. به این منظور خبرنگار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، گفت‌و‌گویی با «مهدی عظیمی میرآبادی» که سابقه معاونت سینمایی و مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس دارد، انجام داده که در ادامه می آید.

 

چندی است برخی از افراد و چهره‌هایی که از کشور خارج شدند، به دنبال تحریم تولید فیلم و برگزاری جشنواره هستند. نظر شما درباره این جریان چیست؟

یکسری افراد هستند که به هر بهانه‌ای می‌خواهند برای کشور مشکل ایجاد کنند و همه جا هستند و نفوذ کردند. هر جایی اتفاقی به نفع مملکت باشد، با اعتصاب و تحریم چوب لای چرخ می‌گذارند. مسئولان باید بدانند که این موجودات متاسفانه وجود دارند و سینما هم مثل بقیه بخش‌ها این مشکلات را دارد. نکته دیگر این است که سینماگرانی هستند که از سال‌های قبل مثلاً از اواسط دهه 80 به وضوح مشخص شد که گروگان گرفته یکسری افراد هستند که با سوء‌استفاده از فعالیت صنفی می‌خواهند به نفع اهداف مالی یا سیاسی و جناحی خود بهره‌برداری کنند. سینمای ایران باید بداند که این افراد  قابل اتکاء نیستند و نمی‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

این افراد چه جایگاهی در سینمای حرفه‌ای ایران دارند؟

بعضی افراد هستند که آب را گل آلود می‌کنند و مشکل ایجاد می‌کنند و مسئولیت هم نمی پذیرند. همیشه بهانه‌هایی دارند و سینماگران نمی‌توانند به آن‌ها اتکاء کنند. در سینما فعال هستند و همین‌ها سینما را نابود می‌کنند! آن وقت که باید به داد دل اهالی سینما برسند، نیستند. افرادی داریم که شرایط کار کردن ندارند و کسی به دادشان نمی‌رسد. بنابراین اهالی سینما بدانند این‌ها که ادعای سینما می‌کنند و معترض هستند، قابل اتکاء نیستند، هر چند با پول مردم گُنده شدند! با پول همین جا سلبریتی شدند.

چند وقتی است یک گروه از سینماگران مستقل در حال اعتراض به وضعیت کشور هستند. به نظرتان شرایط سینما تغییری پیدا می کند؟

این‌ها همان افرادی هستند که گفتم. اسمی هم که برای فعالیت خود می‌گذارند، اهمیتی ندارد. این‌ها عده خاصی هستند که با انواع اسم‌ها خود را تکثیر می‌کنند. افرادی به آن‌ها اضافه نمی‌شود و همان عده کمی هستند که اسم‌های تازه پیدا می‌کنند. در خانه سینما و خانه هنرمندان و بعضی از انجمن‌ها هستند. تعداد مشخص و واضحی هستند. چیزی که مهم است این که سر و صدای این عده نباید اهالی سینما را بترساند. این افراد مسئولیت کارشان را نمی‌پذیرند و مسیری که آن‌ها می‌روند به نفع مردم نیست.

اما ادعا می‌کنند که به دنبال منافع مردم هستند.

دروغ می‌گویند. آیا این‌ها که در خیابان مردم را زدند و کُشتند طرفدار مردم بودند؟ این سینماگران هم مثل آن‌ها عمل می‌کنند. فقط ظاهرشان فرق می‌کند. این سینماگران مثل اغتشاشگران هستند ولی ظاهر متمدن‌نما دارند!

به دنبال تحریم جشنواره فجر و دیگر رویدادها هستند. نتیجه چه خواهد شد؟

قطعاً تحریم‌ها به نفع مردم نیست و آرامش را از مردم می‌گیرد. هر چیزی که آرامش و امید را از مردم بگیرد، قطعاً مفید نیست.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X